
Premiér Petr Fiala se pár dní před volbami může pochlubit čerstvým úspěchem v Bruselu. Emisní povolenky na pohonné hmoty a vytápění budou mít důkladně zastropovanou cenu.
Fiala rozhodnutí označil za velký úspěch, byť českým cílem je tyto emisní povolenky vůbec nezavádět. K tomu se však dosud nepodařilo získat většinu. Uvádí to týdeník Reflex.
Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL), který ve čtvrtek jednal v Bruselu, potvrdil, že získal příslib od eurokomisaře pro klima Wopkeho Hoekstry, že EK připraví nová pravidla pro řízení cen povolenek. Reakci komise ČR očekává v řádů dnů či týdnů. Česko v tomto případě vede skupinu devatenácti členských zemí EU, které se za změnu dosavadních pravidel postavily a sepsaly tzv. non paper, v němž vyjadřují obavy z nekontrolovatelného zdražení a vážných sociálních dopadů.
Podle schválené legislativy měla být ceny jedné tuny CO2 udržována na úrovni 45 eur v cenách roku 2020 a růst by měla jen o inflaci. Zdražení při této ceně, kterou slibovala Evropská komise v době schvalování příslušné směrnice vycházelo v korunách zhruba dvě padesát na litr benzínu, a o korunu více v případě nafty. Nicméně tuna uhlí už zdražuje o dva tisíce a MWh plynu o 203 korun. Takže i zastropování znamená, že si domácnosti připlatí a některé opravdu hodně.
ČNB ve své poslední prognóze spočítala, že při dodržení uvedené ceny povolenky by se domácí spotřebitelské ceny skrze zdražení plynu, pohonných hmot a uhlí mohly zvýšit celkově o 0,9 procentního bodu, a dopady nepřímého zdražení zejména do ceny dopravních služeb by zvedlo inflaci o dalších 0,2 procentního bodu. Takže jde o významný inflační faktor, který si může vyžádat zvýšení úrokových sazeb. Na tom nyní slíbená úleva nic nemění. Původní pravidla pro udržování ceny povolenky navíc fakt nevypadala neprůstřelně. Cena měla být regulována tím, že při významném zdražení EK uvolní na trh další balík povolenek, což by mělo srazit cenu. Když cena bude dva měsíce po sobě nad hranicí 45 eur za povolenku, přidá se na trh 20 milionů povolenek. Toto opatření mělo ovšem platit jen do konce roku 2029. Tak to schválila Rada ministrů EU v roce 2022 za předsednictví České republiky, tedy za vlády Petra Fialy, který je kvůli tomu pod předvolební palbou od opozice. Je sice pravdou, že při schvalování se rozhodovalo prostou většinou a nešlo nic zablokovat, nicméně tento argument na voliče moc nezabírá. Zvláště, když z trhu s budoucími kontrakty, tzv. futures od počátku obchodování se ceny pohybovaly kolem osmdesáti eur za tunu CO2. A experti slibovali další prudký růst a o to dramatičtější zdražování. Podle analýzy Bloomberg NEF by se ceny povolenky při dosavadních pravidlech mohly v roce 2030 pohybovat kolem 149 eur za tunu, což by vedlo ke zvýšení nákladů domácností, pokud nepřejdou na ekologičtější způsoby vytápění oproti současnosti o 41 procent a v případě osobní dopravy o 27 procent. Podle Vertis Environmental Finance se však cena povolenky mohla v roce 2030 pohybovat až kolem neuvěřitelných 249 eur. To by se Evropou prohnala pořádná inflační smršť.
Teď přišel alespoň příslib úlevy od strachu z nekontrolovatelného zdražování. Jenže zatím nevíme, jak bude vypadat nový systém a ďábel se skrývá v detailu. Evropská komice je navíc uvnitř rozdělená a její levicová část se všem ústupkům v Green Dealu brání. Česko sice dál s některými zeměmi usiluje o odsunutí, nebo ještě lépe úplné zrušení těchto povolenek, ale v tom podporu dostatečného počtu zemí zatím nesehnalo, i když ani to není perspektivně vyloučené. Mezi experty ale v tomto smyslu panuje skepse.
Andrej Babiš v případě výhry ve volbách, hodlá hned na prvním zasedání své vlády schválit dopis Evropské komisi o jednostranném odstoupení ČR od zavádění těchto povolenek. Jak už to učinilo Tuskovo Polsko. Jenže to už se dozvědělo, že takový krok by vedl nejen k pokutám, ale i k zastavení významné části toku peněz z evropských fondů. Že se povolenkám vyhneme s jakoukoli vládou se tak zatím jeví nepravděpodobně.
