
Městskou elektrárnu v Českých Budějovicích, která zahájila provoz 8. února 1909, nechali vybudovat tamní radní zejména jako dodavatele proudu pro zbrusu novou elektrickou tramvaj.
O vybudování městské dráhy se v Budějovicích uvažovalo od konce 19. století a mezi uvažovanými variantami byla i koňka nebo tramvaj parní, nakonec ale dostala zelenou elektřina. Stavba elektrárny byla schválena už v roce 1901, přípravy se ale poněkud táhly.
Čtěte také:
Budějovická teplárna prodlouží síť na 25 km
Budějovická teplárna získala prestižní rating
„Protože zde byla prosperující městská plynárna, radní nechvátali,“ popsal okolnosti znalec českobudějovické historie Milan Binder. Parcelu pro elektrárnu našlo město na svém okraji v bezprostředním sousedství nádraží – odkud mělo být vlečkou dopravováno uhlí – a také vedle Mlýnské stoky, která dodávala potřebnou vodu. Kromě tramvaje, která v Českých Budějovicích začala jezdit v červnu 1919 a skončila v roce 1950 – sloužila elektřina také pro veřejné osvětlení a brzy i podnikům.
Elektrárna fungovala i za první republiky, kdy ji odkoupila společnost Jihočeské elektrárny, která vybudovala elektrárnu v nedalekých Mydlovarech. V roce 1948 se českobudějovický provoz změnil na teplárnu, původně sloužící továrnám a dalším podnikům, teprve o dekádu a půl později se začalo s vytápěním bytů. V půli 60. let pak začala fungovat hned vedle staré elektrárny nová teplárna, která vytápí Budějovice dodnes. Z původního areálu se zachovala jen správní budova, nedávno zrekonstruovaná.
Mohlo by vás zajímat:
Léčivé koule už patří minulosti
Služební auto obra Koloděje
Jsme fosilní civilizace. A ještě dlouho jí budeme