Tárovací vozy váží na gram přesně

Ilustrační foto: Vršanská uhelná, Tomáš Malý

Nejstarší tárovací vůz, používaný ve Vršanské uhelné, byl vyroven v první polovině 20. let minulého století. Ilustrační foto: Vršanská uhelná, Tomáš Malý

Dva zvláštní železniční vozy byly k vidění na nakládacím zásobníku ve Vršanech. Prakticky celé dopoledne strávily na kolejové váze, ale neodvezly si odtud ani jediný kousek uhlí. Šlo o takzvané tárovací vozy určené pro kalibraci kolejových vah.

Marně byste v nich hledali nákladní prostor, nejsou určené pro přepravu nákladů ani lidí. Mají ale speciální konstrukci a hlavně přesně danou hmotnost. Zjednodušeně řečeno, se jedná o pojízdné závaží se státním puncem. „Protože obchodujeme s uhlím, jsou naše kolejové váhy také vá
hami obchodními. Každé dva roky je proto musíme nechat kalibrovat a úředně ocejchovat,“ vysvětlil Stanislav Fára, vedoucí úseku uhlí Vršanské uhelné, která má tři kolejové váhy, dvě v nakládacím zásobníku, jednu na 40. koleji v takzvaném Údolí, kde se rovněž nakládá uhlí pro zákazníky.

Čtěte také:
Hnědé uhlí vystřídají turisté
Z měsíční krajiny do rozkvetlého parku

Do Vršanské uhelné dorazily tárovací vozy hned dva. Menší, třínápravový patří k vůbec nejstarším provozuschopným vozům, který se na českých železnicích pohybuje. Vyroben byl už v první polovině 20. let minulého století. Váží 29 tun a používá se mimo jiné při zátěžových zkouškách nových i rekonstruovaných mostů. Jeho tři nápravy slouží k lepšímu dosažení nápravového tlaku. Je relativně krátký, aby se vešel na váhu a bylo možné přidávat cejchovaná závaží. Obvykle, a to byl i případ Vršanské uhelné, bývá spojen s druhým, čtyřnápravovým tárovacím vozem o celkové hmotnosti 71 tun. Ten je mladší, pochází ze 70. let 20. století a byl vyroben ve Vagónce ve Studénce.

Oba vozy jsou vybavené cejchovaným závažím a zajímavostí je, že ačkoli dohromady váží přesně 100 tun, nejmenší závaží uvnitř jsou odstupňována po dekagramech. Kvůli naprosto přesné hmotnosti, nemají vozy brzdu, aby při jejím neustálém používání nedocházelo ke změně váhy. V zimě je třeba vozy důkladně čistit, protože i napadaný sníh by mohl způsobit nepatřičnou odchylku při kalibrování vah.

Mohlo by vás zajímat:
Na výsypce dnes přistávají letadla
Dříve měsíční krajina, dnes poklad přírody
Jsme fosilní civilizace. A ještě dlouho jí budeme