Doba čtení:1 m, 47 s
Od roku 1990 se v Česku neotevřel jediný kamenolom. Foto: pixabay.com

Stát hledá rychle řešení, kde vzít dostatek surovin na rekordně nastartovanou výstavbu dopravních staveb. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je ve stávajících lomech v Česku kamenivo maximálně na tři až čtyři roky.

Úřady pravděpodobně povolí pokračování těžby v lomu Zárubka v Prosetíně na Chrudimsku. Nedůležitá zpráva je to jen zdánlivě. Stavbaři dálnice D35 totiž budou mít díky tomu kamenivo, nebudou ho muset dovážet přes půlku země a ničit silnice v kraji.

Od roku 1990 se v Česku neotevřel jediný kamenolom a tam, kde těžba stále ještě probíhá, místní o jejím rozšiřování nechtějí nic slyšet. Stát, ŘSD i firmy mají obavy, že to stavby zkomplikuje a prodraží. Ministr dopravy Martin Kupka dokonce při nedávném jednání o D35 starosty ve Svitavách žádal, aby lomům dali šanci, napsal server idnes.cz.

„Pokud máte někde kolem ložisko kameniva, prosím nezabíjejte ho dopředu, protože tohle všechno se musí z nějakého materiálu postavit,“ žádal ministr Kupka a přitom ukazoval na mapu s datem 2029 a dostavěnou dálnicí D35 o celkové délce 202,9 kilometrů.

SUAS vyrábí základy pro tahače letadel

Regionům v blízkosti polských hranic hrozí, že pokud se nepodaří vytěžená nebo uzavíraná ložiska nahrazovat novými, stavební firmy z Polska, kde zatím nedostatek surovin nehrozí, budou v konkurenční výhodě.

Příliš času Česko na vyřešení situace nemá. „Udělali jsme si studii pro celou Českou republiku, nechali jsme ji zhotovit ve spolupráci s Českou geologickou službou. A bohužel stav je takový, že kamenivo v Česku je k dispozici víceméně na tři až čtyři roky. Od roku 1990 nebyl v České republice otevřený jediný nový lom, těží se pouze v těch stávajících,“ sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Dodal, že situace je poměrně kritická. „Hledáme jiné cesty získávání materiálu, například použití již vytěženého materiálu,“ uvedl.

Hrozící nedostatek kameniva je příkladem nepříliš prozíravého přístupu k surovinám, kdy již řadu let převládají zejména ekologická hlediska. V rámci přípravy novely tzv. Horního zákona jsou navíc snahy o zvýšení poplatku z těžby nerostů, což by situaci zejména menších těžařů různých nerostů ještě více zkomplikovalo.

Close

Generic selectors
Pouze přesná schoda
Hledat v titulcích
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
Hledat pouze v kategorii
Energetická bezpečnost
Komentáře
Rozhovor
Videa
Z domova
Zajímavosti
Ze světa