Menší zákrok na těle uhelného obra

Oprava rypadla KU 300 na lomu ČSA. Foto: Severní energetická

Ačkoli vypadají gigantická rypadla nezničitelně, i ona musí občas „pod kudlu“. Ted to postihlo kolesové rýpadlo KU 300.24, které má závodové označení K 86. Podívejte se na fotky z opravy tohoto velkostroje z lomu ČSA.

Rypadlo bylo vyrobeno v roce 1980. Po ukončení transportu z montážního místa bylo téhož roku nasazeno do provozu. Celková hmotnost stroje, který vyrobila firma Unex, je je 1250 tun. Pro srovnání, to je asi 990 vozů Škoda Octavia Combi 1,9 TDi.

Čtěte také: TOP 10 největších těžebních bestií

Oprava rypadla KU 300. Kulová dráha. Foto: Severní energetická

Hlavními konstrukčními skupinami jsou: ocelová konstrukce, housenicový podvozek, spodní stavba, otočná deska, horní stavba, dopravní linka a výložníky – kolesový, řídící, držící, vyvažovací a nakládací.

Pohon otoče svršku zajišťují dva asynchronní motory. Kulová dráha má průměr osm metrů. Skládá se z horní a spodní části. Každá z obou částí je složena ze čtyř segmentů, součástí je 136 kusů koulí o průměru 150 milimetrů. Celková váha kulové dráhy je více nnež 15.219 kilogramů. Právě kulová dráha, jejíž stav byl poznamenán více než třicetiletou těžbou, byla hlavním předmětem letošní střední opravy. Dále byly na stroji provedeny opravy běžné údržby.

Oprava rypadla KU 300. Namontovaná kulová dráha. Foto: Severní energetická

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Výbuch srazil giganta na kolena



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze