Doba čtení:6 m, 0 s
„Technicky jen velmi obtížně a zároveň velmi draze proveditelná změna kotlů na tuhá paliva má možná za cíl donutit neposlušné lidi k přechodu na tepelná čerpadla, o které je dva roky po sobě jen malý zájem,“ přemýšlí šéf Asociace podniků topenářské techniky Zdeněk Lyčka. Foto: iUHLI

Evropská komise (EK) chce, aby za dva roky byly na trhu konstrukčně zcela nové kotle, které budou o desítky tisíc dražší. Podle prezidenta Asociace podniků topenářské techniky Zdeňka Lyčky návrh komise vznikal bez konzultací s odbornou veřejností i členskými státy.

Místo nich EK použila fígl s „diskuzí se širokou veřejností“, jejíž výsledek by měl celou akci ospravedlnit.

„Na podzim 2023 Evropská komise na internetu otevřela ´diskuzi´ se širokou veřejností o tom, jak dalece by se měl kotlům a kamnům ´přiškrtiti kohoutek´. Tam nejvíc přispívaly eko neziskovky s názory, že by se mělo všechno zakázat, protože tu jinak všichni shoříme,“ připomíná Lyčka argument, který nepochybně komise vytáhne, když bude svůj přístup zdůvodňovat.

„Požadavek Evropské komise je podobný, jako chtít přejít za dva roky z dvouplošníků na F-35,“ říká Lyčka. V rozhovoru vysvětluje souvislosti a pozadí nového požadavku komise. Podle jeho informací novou regulaci silně odmítají firmy a profesní sdružení z více států v EU.

Evropská komise chce zcela zásadně změnit pravidla pro topení dřevem. Změna by měla platit už od 1. července 2027. V čem tyto změny spočívají?

Za vše může chystaná novela Nařízení komise EU o ekodezignu pro kotle na pevná paliva a Nařízení komise EU o ekodezignu pro lokální topidla na pevná paliva.  To jsou jakési vyhlášky EU, které stanoví technické podmínky (emise, účinnost, povinná výbava, apod.), jejichž splnění musí tyto spotřebiče prokázat při certifikaci před uvedením na trh v EU.  Nově navrhované parametry ovšem nejsou pouhou korekcí stávajících požadavků na ekodesign kotlů a lokálních spotřebičů na pevná paliva, ale zcela zásadní revoluční změnou ve všech požadovaných parametrech. V případě jejich schválení by se z normálních kotlů a kamen stala drahá a složitá zařízení. Nově navrhované emisní limity pro kotle jsou již za hranicí dosažitelnosti u běžných technologií, vyžadovaly by již používání elektrostatických odlučovačů prachu, katalyzátorů, složitých regulací. Požadavky na účinnosti jsou dosažitelné pouze kondenzační technikou, takže by to znamenalo problémy s komíny, životností zdrojů. Ale především by to přineslo vzrůst ceny v průměru o 40 až 60 tisíc korun!

Zelená lobby prý chce také měnit Green Deal

Lokální topidla, tedy i ta nejobyčejnější kamínka na chalupě, by nově musela mít lambda sondu pro sledování kvality spalovacího procesu, servopohony pro regulaci přisávání spalovacího vzduchu a elektronickou regulaci, která by řídila provoz podle požadavků prostorového termostatu v místnosti.

Největší „zásek“ je ale v tom, že to nikým nevolení byrokrati z evropské komise navrhují zavést do dvou let! A neplatí to jenom pro spotřebiče na biomasu, týká se to všech spotřebičů na pevná paliva, tedy i uhlí.

Jaký by to mělo dopad na lidi a na výrobce?

Cena kotlů a kamen by se zvýšila plošně o desetitisíce. Takže pro běžné lidi by se ty výrobky staly nedostupné. Odhad naší Asociacepodniků topenářské techniky říká, že prodeje spalovacích zdrojů na pevná paliva by skokem klesly o víc než 80 procent. To je samozřejmě likvidační pro většinu domácích firem. Přežijí nadnárodní monopoly, ale malé a střední podniky půjdou do kytek. Před klinickou smrtí bychom si „užili“ ještě dva roky hodování, protože by se lidi chtěli rychle předzásobit stávajícími levnými a jednoduchými spotřebiči, takže by se nastartoval enormní zájem. Ale potom by přišel kolaps.

Neznamená to všem, že by se omezilo topení dřevem, či pevnými palivy obecně. Topilo by se dál, a asi stále víc, protože energetická chudoba mezi běžnými občany výrazně roste. Ale enormně by se prodlužovala životnost již provozovaných kotlů, a asi by se v garážích zase nastartovaly svářečky a začala masivní domácí výroba. A samozřejmě by se začaly načerno dovážet kotle nakoupené mimo EU z Turecka, Ukrajiny, Íránu. (Ano, litinové íránské kotle jsou již nyní hit).

Fatální dopad to má již nyní na některé výrobce lokálních topidel. Nedávno jim začala platit nová evropská norma, podle které musí „recertifikovat“ své výrobky do konce léta, aby je mohli prodávat od listopadu. Bavíme se tady o investici v řádu milionů. Ale pokud by se nová pravidla za dva roky změnila, ty současné výrobky to samozřejmě plnit nebudou, takže do dvou let nejen, že by je museli výrobci podstatně upravit, což zabere hodně času, ale především by museli investovat další miliony do nových certifikací.

Být proevropský neznamená trpně mlčet

Návrh se objevil zcela nečekaně, nebyla prakticky možnost se k němu vyjádřit, je to tak? Čím si to vysvětlujete?

Ano, je to tak. O tom, že se pravidla budou měnit se vědělo. To je ostatně povinnost vždy po pěti létech provést novelu nařízení o ekodesignu. Úvodní informativní schůzka se zástupci členských zemí EU proběhla na podzim 2023 s tím, že bylo sděleno, že pracovní skupina uvnitř Evropské komise nachystá aktualizované požadavky. Bylo řečeno, že se bude „zpřísňovat“, ale ani náznak toho, že by to měla být tak radikální změna, která vyloučí víc než 90 procent současných výrobků z trhu.  První pracovní verze k připomínkování s konkrétními údaji měla být předložena v polovině roku 2024, ale nic nebylo. Na podzim 2023 ještě EK na internetu otevřela „diskuzi“ se širokou veřejností o tom, jak dalece by se měl kotlům a kamnům „přiškrtiti kohoutek“. Tam nejvíc přispívaly eko neziskovky s názory, že by se mělo všechno zakázat, protože tu jinak všichni shoříme. Ale to by nemělo mít na rozhodnutí úředníků žádný vliv.

No, a najednou koncem ledna přilétne z Bruselu šrapnel, který říká, že do dvou let bude ve vytápění dřevem revoluce. Obrazně řečeno, že přezbrojíme skokem z dvouplošníků na F-35…

Nechce se mi moc spekulovat o tom, proč to tak je. Ale nebo ano. V roce 2022 vyhlásilo nechvalně známé duo von Leyenová – Timmermans v elaborátu nazvaném REPowerEU, že v rámci elektrifikace domácností v nich bude místo spalovacích zdrojů instalováno 30 milionů tepelných čerpadel. Ano, opravdu se tam píše elektrifikace. Po roce boomu však již druhým rokem trh s telenými čerpadly v EU kolabuje, takže je to možná taková malá pomoc, jak neposlušné občany topící dřevem nakopnout k žádanému přístupu k výměně svých kotlů. Ale to je jen moje spekulace, která vyplývá z toho, že o tak radikální změně, která by měla zasáhnout desítky milionů evropských domácností, rozhodují nikým nevolení byrokraté z Bruselu podle „not“, do kterých jim nikdo nevidí. Nebylajimi totiž předložena žádná dopadová studie, žádné podrobné analýzy proveditelnosti.

Komise bude návrh projednávat již 12. února a to na neveřejném zasedání. Za Česko by se jej měli zúčastnit zástupci MPO. Máte představu, jakou pozici budou zastávat?

Předpokládám, že silně zamítavou. Alespoň tak vyznělo společné stanovisko všech profesních sdružení z oboru, na jehož vypracování jsem se podílel, a které jednoznačně podpořila i Hospodářská komora. Podle mých informací bude toho 12. února v Bruselu asi pořádně horko, protože se silně negativními stanovisky přijde významná část zástupců i z jiných zemí a zainteresovaných evropských profesních sdružení. Doufejme, že bude prostor pro to zásadním způsobem ony nesmyslné požadavky zkorigovat. Náš zásadní požadavek je odložit radikální změny o pět let tak, aby byl dostatek času nalézt konstruktivní kompromisní řešení, které bude mít minimální dopad na občany EU i celý zainteresovaný průmysl.