Foto: OKD

Všechno pro přípravy. Toto heslo, pro další těžební budoucnost Dolu ČSM klíčové, rezonuje i v mechanických dílnách, které provozuje OKD v prostorách státního podniku DIAMO, na povrchu Dolu Darkov. Požadavky na servis čelbových technologií v dnešní době rostou, upozorňují směnový technik odboru oprav Milan Kaczmarek a vedoucí projekce a technologie František Parák.

Přípravářské kombajny trpí při ražbách v tvrdých průvodních horninách, což se letos děje ve značné míře. „V dole mívají velmi důsledné kontroly, jakmile se něco zničí, hned to vyjede nahoru,“ uvedl pro Měsíčník Horník Kaczmarek.

K darkovským opravářům míří kompletní kombajny AM 50 nejčastěji ve verzi AM 50/132. Těmi je na stonavské šachtě vybaveno 5 kolektivů razících ve 32. a 40. sloji a ve sloji Natan. Razicí kombajn MR 340 zůstává v revíru jediný na čelbě kolektivu hlavního předáka Romana Kadlece z úseku vedeného Romanem Čápem a osádky používají jeho variantu označenou X-Ex.

OKD představuje svůj první developerský projekt u Karviné

Nejvíce se opotřebovávají řezné orgány a jejich převodovky, lopaty, převodovky klepet, vynašeče a zařízení pro zvedání hajcmanů,“ vysvětlil Parák. Letos už opraváři s vedoucím dílen Radimem Kajsturou a předákem Michalem Tekenöšem mají za sebou střední opravy 3 kombajnů AM 50. Do dílny je berou z venkovní skládky a doba, jakou na jejich opravu potřebují, je měsíc nebo měsíc a půl. „To je minimální doba, protože se nám navyšují i požadavky z provozu příprav na jednotlivé části. Ty mají přednost. Reagujeme operativně,“ vysvětlil Kaczmarek. Například fréz tak mají v tomto roce na Darkově zrenovováno 49 párů a jejich převodovek 47.

Řezné orgány vozí z dolu bez nožů, zato plné forotu, který je třeba vyčistit. Jejich hlavy se dělají na svařovně a trvá to podle toho, kolik držáků na nože je poškozených. Nakonec se na ně provádí návar tvrdokovem proti opotřebení,“ popsal Parák. Rozsah servisních prací se stanovuje dle výsledků diagnostiky, která se u součástí čelbových technologií provádí. Opraváři v dané souvislosti zmiňují přetěsňování převodovek, výměny hřídelí, ozubených kol, ložisek, gufer, těsnění atd.

Ražby v kameni prostě znamenají větší nároky na stroje a pak i na jejich údržbáře v dole a nás, opraváře nahoře,“ konstatoval Kaczmarek. Kromě razičské techniky se taky na Darkově zabývají opravou velmi důležité technologie k vybavování porubů. A jak dodává, zrenovovali tady mimo jiné i 5 nakladačů Hausherr a 1 vrtací vůz VVH-1U pro čelby.