Evropská komise vyslyšela podle ministra životního prostředí Petra Hladíka český požadavek na úpravu systému nových emisních povolenek ETS2 a představila návrh změny legislativy. Podle energetického experta Milana Smutného není však ještě nic schváleno. Místopředseda ANO Karel Havlíček dokonce mluví o debaklu pro Česko.
Hladíkova slova dosvědčuje i dopis eurokomisaře pro klima Wopkeho Hoekstry, který mají Hospodářské noviny k dispozici. „Komise vyslyšela náš požadavek na úpravu systému EU ETS2 a představila konkrétní návrh změny legislativy, který vychází přesně z našich požadavků,“ napsal Hladík. „Díky tomu bude možné stabilizovat cenu povolenky a předcházet jejím výkyvům,“ dodal.
Naopak první místopředseda ANO Karel Havlíček považuje změny za debakl. Podle něj se představená úprava neobrací ve prospěch Česka a ANO chce i nadále zabránit tomu, aby se nová směrnice stala součástí českého práva.
„I když ministr Hladík ohlásil, že byl přijat návrh Česka a dalších zemí na zastropování nových emisních povolenek na nominální ceně 45 eur, nic ještě na úrovni Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU schváleno není. Řada zemí chce dokonce povolenky dražší,“ varuje energetický expert Milan Smutný ze spolku Realistická energetika a ekologie.
Co se tedy změní? Zjednodušeně řečeno jde o to, že strop na cenu povolenky má být stabilnější, než s jakým počítá již platná směrnice. To má zajistit celkem pět opatření, klíčová jsou však dvě z nich. Už podle stávajících pravidel se počítalo s tím, že pokud cena povolenky přesáhne hodnotu 45 eur za tunu CO2, uvolní komise do trhu další povolenky, čímž klesne cena. To však je možné jen jednou za rok, přičemž množství dodatečně uvolněných povolenek je omezeno na 20 milionů. Kritici tak namítali, že cenový strop lze snadno prorazit.
Podle Hoekstrova návrhu, sepsaného na základě požadavků Česka a dalších 18 zemí, se však nakonec povolenky budou uvolňovat až dvakrát ročně po 40 milionech kusů. Za celý rok bude tedy možné v případě prudkých cenových výkyvů do trhu dosypat až 80 milionů povolenek, což je čtyřnásobek.
„ETS2 jsou zelenými odpustky, nad nimiž by i dnes musel Jan Hus zaplakat jako nad někdejšími církevními odpustky. Ostatně s nimi mají stejnou víru – v lepší, dnes tedy zelený svět a odpuštění za (emisní) hříchy. Ceny emisních povolenek ETS1 i ETS2 v podstatě určují spekulanti. Čím je vyšší, tím mají vyšší zisky. A s nimi se radují i tvůrci a realizátoři zelené ideologie v Bruselu a členských zemích EU,“ nebere si servítek Smutný. Podle jeho slov měla být ETS1 kdysi maximálně za 20 eur, nyní je za 80 eur a stála už i více než 100 eur. Protože na realizaci Green Dealu jsou zapotřebí nepředstavitelně velké peníze. „A přitom jsme s dekarbonizací sotva začali a samozřejmě stále tvrdší a ambiciózní cíle jsou stále dražší. I pro zelené cíle platí, že posledních 10 procent může stát 90 procent všech nákladů. Už nyní protestují politici řady zemí včetně Česka, že dosáhnout 90procentní cíle dekarbonizace EU v roce 2040 je nereálné. A co pak 100 procent jen o 10 let později?“ ptá se Smutný,
Nyní by ale mělo začít vyjednávání mezi Evropskou komisí, členskými státy sdruženými v Radě EU a Evropským parlamentem. Hladík v této souvislosti uvedl, že apeloval na Evropskou komisi, aby byla záležitost projednána ve zrychleném režimu a Evropský parlament ji tak stihl odsouhlasit ještě v letošním roce. Nový systém ETS2 má obchodování s povolenkami rozšířit například na silniční dopravu nebo vytápění budov. Podle dosavadních plánů má platit od roku 2027. Česko patří do skupiny téměř dvou desítek zemí, které ale žádaly změny systému.
