
Báňští záchranáři tráví stále více času mimo obvyklé lokality aktivních lomů nebo důlních či podzemních prostor. Pomáhají třeba při údržbě technologií v elektrárnách nebo teplárnách. O prázdninách několikrát vyjížděli do Elektrárny Chvaletice.
Ve Chvaleticích asistovali při čištění přesypu u výklopníku, odkud putuje uhlí po pásových dopravnících do kotelny nebo na skládku paliva. „Dopravu uhlí ze severu Čech a jeho následnou vykládku zajišťuje státní železniční dopravce ČD Cargo. Ten se stará i o provoz a údržbu speciálního výklopníku pro kontejnery Innofreight, kterými se k nám uhlí dopravuje, pečuje i o zauhlovací násypky. V některých případech, například při čištění v hůře dostupných místech, se obrací na odborníky ze společnosti Innnofreight. Před časem jsme se navíc dohodli na výpomoci i se zástupci Hlavní báňské záchranné stanice v Mostě. Během prázdninových měsíců jsme pomoc záchranářů několikrát využili,“ vysvětlil Jan Posejpal, vedoucí oddělení řízení směnového provozu Elektrárny Chvaletice.
Pro báňské záchranáře není tento typ prací ničím neobvyklým. „Máme zkušenosti i z dalších společností ve skupině, kde jsme již v minulosti vypomáhali. Na čištění zauhlovacích zásobníků jsmese podíleli například v kladenské teplárně. Tam se jednalo o práce většího rozsahu během odstávky, které vyžadovaly delší čas i větší počet nasazených báňských záchranářů. Ve chvaletické elektrárně jsme prováděli takzvaný komerční zásah, kterého se účastní čtyřčlenná četa báňských záchranářů s jedním směnovým technikem,“ objasnil Radim Slabák, ředitel Hlavní báňské záchranné stanice v Mostě.
Systém dopravy a vykládky uhlí pomocí kontejnerů rakouské firmy Innofreight byl ve chvaletické elektrárně zaveden v roce 2018. Původně sem přijížděly klasické železniční soupravy se třiceti vagony. Se systémem Innofreight jich je jen čtrnáct, na každém jsou čtyři kontejnery a přivážejí kolem 1 900 tun uhlí, o zhruba 250 tun víc enež předtím. Ve výklopníku je každý kontejner nabrán „vidlemi“, automaticky se otočí, vysype do vykládacího místa a vrací se zpět na železniční vůz. Kromě toho, že se takto přepraví více paliva, zrychlí se také vykládání, protože odpadají prodlevy při rozpojování a následném spojování souprav. Posun vozů zajišťuje speciální elektrická robotická lokomotiva Golem, ovládaná dálkově operátorem.
