Doba čtení:3 m, 5 s
Dovoz LNG do EU od hlavních dodavatelů, jako jsou USA, Katar, Rusko a Alžírsko, je podle studie téměř stejně znečišťující jako těžký topný olej. Foto: wikipedia.org

Navzdory snahám propagovat LNG jako čistší alternativu k tradičním lodním palivům nové důkazy o emisích na počátku přepravního řetězce ukazují, že dovoz LNG do Evropy znečišťuje životní prostředí o 30 % více, než se dříve předpokládalo.

Nová zpráva, jejímž autorem je společnost Energy and Environmental Research Associates jménem organizace Transport and Energy (T&E), ukazuje, že dovoz LNG do Evropské unie (EU) od hlavních dodavatelů, jako jsou USA, Katar, Rusko a Alžírsko, je téměř stejně znečišťující jako těžký topný olej, uvedl server reneweconomy.com.

Ropné a plynárenské společnosti a některé lodní společnosti se snaží LNG prezentovat jako čistší alternativu k tradičním lodním palivům a jako potenciální přechodné palivo v rámci snah lodního průmyslu o dekarbonizaci.

A přestože spalování LNG skutečně vypouští méně místních znečišťujících látek do ovzduší a méně CO2 než tradiční lodní paliva, není to konec příběhu.

Ostuda EU. Podíl Ruska na trhu s LNG se zvyšuje

Zaprvé, nespálený metan, který uniká z motorů LNG – zejména z nejvíce znečišťujících čtyřtaktních nízkotlakých motorů, běžně používaných na osobních a výletních lodích – podkopává jakýkoli potenciální přínos pro klima během skutečného provozu.

Ještě problematičtější jsou emise, které vznikají při těžbě, zpracování, zkapalňování a přepravě. Konkrétně tyto emise „z vrtu do nádrže“ se mohou výrazně lišit v závislosti na místě výroby a ovlivňují celkový dopad lodí na LNG na klima.

„Fosilní plyn nebude nikdy udržitelný a je ještě špinavější, než se dříve myslelo,“ řekla Inesa Ulichina, referentka pro lodní dopravu v T&E. „Těžba, přeprava a spalování metanu je děravá záležitost. Tato nákladná snaha vede velké přepravní společnosti k plýtvání miliardami na řešení, které je nepřiblíží k jejich cílům nulových emisí. Místo toho by se měly zaměřit na investice do výroby ekologických e-paliv. „EU a IMO mohou přestat motivovat fosilní plyn tím, že plně zohlední jeho emise v celém životním cyklu – od země až po moře,“ dodala.

Vzhledem k tomu, že na celém světě je téměř 1 200 lodí poháněných LNG a dalších téměř 1 000 je objednáno, mohl by dopad na globální úroveň emisí významně ohrozit snahy lodního průmyslu o dekarbonizaci.

Námořní zákon EU FuelEU – který vstoupí v platnost na začátku roku 2025 – se snaží podporovat používání obnovitelných nízkouhlíkových paliv a čistých energetických technologií pro lodě a stanovuje maximální limit pro průměrnou roční intenzitu skleníkových plynů z energie spotřebované loděmi s hrubou prostorností nad 5 000 tun.

Globální poptávka po plynu trhá rekordy

Cíle požadují, aby se intenzita skleníkových plynů z paliv používaných v odvětví námořní dopravy postupně snižovala, počínaje snížením o 2 % do roku 2025 a konče snížením až o 80 % do roku 2050.

Podle společnosti T&E je však dovoz LNG do Evropy o 30 % více znečišťující, než se v současnosti předpokládá podle současného námořního zákona FuelEU, který nezohledňuje rozdíly v původu paliva a namísto toho používá standardizovaný emisní faktor předcházejícího toku 18,5 gramů ekvivalentu CO₂ na megajoule (gCO₂e/MJ) energie.

Z výzkumu vyplývá, že průměrné emise z LNG dováženého do Evropy, vypočtené na základě relativního podílu jednotlivých zdrojů, činí 24,4 gCO₂e/MJ, což je rozdíl, který by znamenal, že jedna velká kontejnerová loď na LNG vypustí ročně navíc 2 731 tun ekvivalentu CO₂.

T&E vyzývá EU, aby změnila emisní faktory ve svém námořním zákoně FuelEU tak, aby odrážely tyto aktualizované vědecké údaje. Stejně tak T&E vyzývá Mezinárodní námořní organizaci (IMO) – která v současné době vypracovává vlastní standardní emisní faktory pro lodní paliva – aby stanovila realistické hodnoty pro LNG v předstihu a standardizovala vykazování emisí paliv.