Doba čtení:1 m, 53 s
Hodnota značka Glencore je 6 miliard dolarů. Foto: FB Glaencore

Švýcarská společnost Glencore se stala v hodnocení Brand Finance Mining, Metals & Minerals top 50 2023 Report nejhodnotnější těžební značkou na světě s hodnotou 6 miliard dolarů (asi 130 miliard korun). Vyměnila si místi s firmou BHP, jejíž hodnota značky klesla o 10 procent na 5,2 miliardy dolarů.

Pokud jde o sílu značky, společnost Glencore si rovněž zlepšila hodnocení z A+ na AA spolu s nárůstem indexu síly značky o 7,6 bodu – výsledkem je skok o 16 příček a umístění na 11. místě nejsilnějších těžebních značek na světě. Mezi hlavní faktory, které přispěly k výkonu těžební značky, patřila lepší prognóza tržeb založená na rekordních fiskálních výsledcích v roce 2022 a také diverzifikovaný a zdatný obchodní model.

Poprvé se v žebříčku objevil největší čínský producent mědi Jiangxi Copper (hodnota značky 4,5 miliardy USD), který debutoval v žebříčku jako 4. nejhodnotnější těžební značka na světě s odpovídajícím hodnocením síly značky AA- jako nejsilnější a nejhodnotnější těžební značka v Číně. Se silnými prognózami tržeb v souladu s působivým ročním nárůstem zisku na akcii (EPS) o 33 % od roku 2019 má tato těžební značka dobré předpoklady využít rostoucího globálního měděného průmyslu, který je poháněn poptávkou po elektromobilech, přechodem na systémy obnovitelné energie a nahrazením hliníku tímto kovem v součástkách počítačů a spotřebičů.

Německo musí hledat jiné místo pro LNG terminál

Nejrychleji rostoucí těžební značkou v letošním žebříčku je CITIC Pacific Mining (hodnota značky vzrostla o 145 % na 4,3 miliardy USD) Firma poskočila o sedm příček a dostala se mezi 5 nejhodnotnějších těžebních značek na světě na 5. místo. CITIC Pacific Mining, která je dceřinou společností společnosti CITIC Limited kótované na burze v Hongkongu a patří čínskému státnímu podniku CITIC Group, byla podpořena masivním nárůstem předpokládaných tržeb v roce 2022 a v roce 2021.

Těžební průmysl hraje v globální ekonomice stále významnější roli kvůli důsledkům pandemie a geopolitické nejistoty. Těžební značky proto mají jasnou dlouhodobou perspektivu díky tomu, že tuto obchodní hodnotu získají tím, že se do budoucna optimalizují pro zapojení zainteresovaných stran do klíčových témat, jako je udržitelnost a přilákání talentů,“ uvedl ředitel pro oceňování ve společnosti Brand Finance, která žebříčky sestavuje, Savio D’Souza.