Společnost JFE Steel, japonská ocelářská dvojka, plánuje nakupovat více koksovatelného uhlí na spotovém trhu, aby zvýšila aktivitu a zprůhlednila ceny pro stanovovatele referenčních cen v odvětví. Snaží se tak stabilizovat nestabilní trh, uvedl jeden z vysokých úředníků.
Spotové obchodování s touto klíčovou složkou pro výrobu oceli se propadlo a ceny se staly volatilními poté, co největší světový spotřebitel Čína v roce 2020 odstavila koksovatelné uhlí od hlavního producenta Austrálie a přešla na méně sledovatelné a levnější dodávky z Ruska a Mongolska, uvedl server Reuters.com.
Senior viceprezident společnosti JFE Hiroshi Daimon uvedl, že nedostatek spotových obchodů pomohl zvýšit ceny koksovatelného uhlí a vyřadil je z rovnováhy s další klíčovou složkou pro výrobu oceli, železnou rudou, a poukázal na možné obchody, jejichž cílem bylo manipulovat s referenční hodnotou koksovatelného uhlí.
Čínští odběratelé oceli nakupují rekordní množství mongolského uhlí
„Existují různé faktory, jako je zákaz dovozu do Číny, ruská invaze na Ukrajinu, ale trh s (koksovatelným) uhlím má problém, protože je především velmi málo transakcí,” řekl Daimon agentuře Reuters ve vzácných komentářích výrobce oceli k nákupní strategii. „Zřejmě existují některé transakce, které se snaží zvýšit cenu,” dodal.
Benchmark, Platts Premium Low Vol FOB Australia společnosti S&P Global, je používán světovým ocelářským průmyslem ke stanovení cen pro termínový obchod s dodávkami koksovatelného uhlí a je hodnocen na základě spotových obchodů, nabídek a poptávek a dalších tržních údajů.
Na dotaz ohledně obav společnosti JFE společnost S&P své hodnocení obhajovala.
„Společnost Platts uplatňuje politiku nulové tolerance vůči jakýmkoli pokusům o zkreslování svých hodnocení. Všechny stížnosti plně prošetřujeme pomocí přísných interních procesů a špičkových standardů transparentnosti v odvětví,” uvedla společnost S&P Global. Firma dodala, že pokles spotového obchodování byl způsoben poklesem vývozu uhlí z Austrálie v důsledku těžebních a provozních problémů, zatímco Čína se více spoléhá na domácí produkci koksovatelného uhlí.
„Když produkce klesá, producenti obvykle snižují alokaci spotového prodeje ve prospěch udržení dodávek v rámci termínovaných kontraktů,” uvedla agentura.
Měsíční spotové obchody s australským černým koksovatelným uhlím za pevné ceny se podle společnosti JFE od doby, kdy Čína zastavila dovoz australského koksovatelného uhlí, snížily na přibližně 400 000 tun z přibližně 2 milionů tun.
To představuje méně než 5 % ročního objemu 300 milionů tun koksovatelného uhlí obchodovaného po moři na celém světě, uvedla společnost JFE, což je mnohem méně než 30 % a 15 % spotových objemů energetického uhlí a železné rudy.
V posledních třech letech ceny koksovatelného uhlí placené společností JFE vyskočily ze 110 USD za metrickou tunu ve čtvrtletí červenec-září 2020 až na 526 USD ve čtvrtletí duben-červen 2022 a 240 USD ve čtvrtletí červenec-září letošního roku.
Společnost JFE proto plánuje nakupovat více koksovatelného uhlí na spotovém trhu, aby se vypořádala s tím, co považuje za neudržitelný trh.
„Chceme co nejvíce zvýšit spotové obchodování, abychom zvýšili likviditu trhu a odráželi skutečnou poptávku a nabídku, i když je to stále jako kapka v poušti,” řekl Daimon, aniž by uvedl konkrétní objem.
Společnost JFE, součást společnosti JFE Holdings, zahájila spotové nákupy koksovatelného uhlí za pevné ceny v roce 2022 a každé čtvrtletí nakoupí přibližně 40 000-80 000 tun, přičemž roční cíl je přibližně 500 000 tun. To je však jen zlomek jejího celkového objemu nákupů ve výši 17 milionů tun.
Větší konkurent Nippon Steel rovněž považuje za problém nedostatek spotové likvidity a cenové transparentnosti.
„I když indické společnosti zvýšily spotové nákupy, problém nízké likvidity a transparentnosti zůstává nezměněn”, uvedl Kichi Yamada, generální ředitel společnosti Nippon Steel, a dodal, že společnost využívá jak spotové, tak termínované nákupy.
Klíčový producent koksovatelného uhlí BHP uvedl, že je společnou odpovědností všech účastníků trhu přispět k likviditě spotového trhu.
„Důsledně prodáváme část naší produkce na spotový trh a jsme odhodláni v tom pokračovat i v budoucnu,” uvedl mluvčí společnosti BHP.