Lokomotiva se vrací na koleje v novém kabátě

Ještě než se lokomotiva E27 vrátila do provozu, dostala v dílně ŽKV nový nátěr. Foto: Czech Coal

Na kolejích Coal Services se od přelomu října a listopadu pohybuje další z důlních odklizových lokomotiv typu E27, u níž by málokdo tipoval, že není úplně nová, ale prošla střední opravou v dílně železničních kolejových vozidel (ŽKV) Coal Services v lokalitě Obránců míru.

Jedná se o v pořadí pátou lokomotivu tohoto typu, kterou jsme vlastními silami opravovali. V naší dílně se nedělají generální opravy, ale pouze střední opravy většího rozsahu. Ty jsme schopni si zajistit vlastními silami, navíc vyjdou levněji a dokážou dostatečně prodloužit životnost stoje do doby, než je zapotřebí generální oprava,“ vysvětlil Antonín Karl, vedoucí úseku ŽKV.

Čtěte také:
Spotřeba elektřiny za 100 let dramaticky vzrostla
Jak fungují uhelné elektrárny

V minulosti generální opravy lokomotiv zajišťovaly Krušnohorské strojírny Komořany. Do roku 2010 prošlo generálkou sedmnáct z šestadvaceti lokomotiv tohoto typu, kterými kolejová doprava disponuje. Generálkou by lokomotiva měla projít po zhruba třinácti letech provozu. Střední opravou většího rozsahu se však dá životnost lokomotiv výrazně prodloužit, v dílně ŽKV jsou schopni zajistit jí vlastními silami, navíc za zhruba desetinu nákladů oproti generální opravě. Výhodou oprav v „domácích podmínkách“ je víc faktorů. Třeba to, že přepravovat k opravě 155 tun vážící lokomotivu, která se nemůže pohybovat po běžných železničních tratích, je velmi problematické. A většinu důležitých náhradních dílů, které se už dnes velmi obtížně shánějí, má dílna ŽKV k dispozici. I když se tedy nejedná o klasickou generálku, důkladnou prohlídkou a případnou opravou nebo obnovou prošly všechny důležité části stroje, včetně finálního nového nátěru.

V současnosti dokončujeme generální opravu jedné z menších lokomotiv a stejně tak na příští rok máme v plánu opravu dvou lokomotiv, kterým bychom tímto způsobem chtěli prodloužit životnost do doby, než budou potřebovat generální opravu. A zapomenout nesmíme ani na to, že každoročně opravujeme jednu kompletní železniční soupravu na přepravu popílku,“ doplnil Karl.

Důlní odklizová lokomotiva E27 patří k nejpoužívanějším důlním lokomotivám. Je možné jí vidět prakticky ve všech provozech na šachtě, nejčastěji vozí soupravy se skrývkou od velkostroje K54 ve Slatinicích, stejně tak ale přepravuje i soupravy s uhlím.

Mohlo by vás zajímat:
Znáte chytré pneumatiky?
Goliáš, který se ovládá jednou rukou
Třiadevadesátitunový unikátní drobeček