Muzeum otevřelo štolu Libuška s unikátní drážkou

Podkrušnohorské technické muzeum, které je v podstatě skanzenem hornictví, vzniklo v roce 2003. Jeho hlavním cílem je ukázat lidem historii dobývání a zpracování uhlí v centru severočeské hnědouhelné pánve. Foto: podkrusnohorskemuzeum.cz

Podkrušnohorské technické muzeum otevřelo expozici hlubinného dobývání. Hlavní atrakcí je nově postavená štola Libuška se závěsnou drážkou, což je lokomotiva s vagónky, která jezdí po stropě. Originální zařízení sem bylo převezeno z nedalekého lomu ČSA. Svézt se tímto netradičním dopravním prostředkem je možné už právě jen v muzeu, které vzniklo na místě bývalého dolu Julius III.

V podkrušnohorské hnědouhelné pánvi se poslední hlubinný dům zavřel v roce 2016. Ještě do závěru loňského roku se hlubinným způsobem dolovalo uhlí z bočních svahů lomu ČSA. „Hlubinné dobývání bylo v našem revíru pohřbeno, teď už se bude jen v muzeu ukazovat příštím generacím,” uvedl předseda správní rady muzea Vlastimil Vozka před vysvěcením štoly.

Čtěte také:
Uhelný důl v Srbsku vydal římský poklad
Budou jednou české firmy těžit ve vesmíru?

Expozice je ojedinělá nejen v České republice, ale v celé Evropě díky závěsné drážce. „Když jsme zjistili, že končí hlubinná těžba na dole ČSA, začali jsme jednat o transportu všech strojů, které by jinak skončily ve šrotu,” uvedl Jakš. Muzeum získalo stroje zdarma, nutné bylo postavit k tomu štolu.

S přípravami nové expozice se začalo v listopadu 2020 a důlní dílo dlouhé 280 metrů bylo hotové letos v dubnu. „Jsme na stavbu hrdí, je tu přes 300 kruhů, každý váží přes 300 kilogramů, stavět štolu není jednoduché,” uvedl Jakš, jenž doporučuje při plánování návštěvy nezapomenout na pohodlnou obuv a při výběru oblečení vynechat bílé kusy.

Štolu stavěl mezi jinými bývalý havíř Martin Muck. „Pro šachtu jsem se vyučil, celý život jsem na šachtě dělal, takže zkušenosti jsem měl. A šlo to rychle, protože jsme jen stavěli, ale netěžili při tom,” uvedl Muck. Hned za vstupní branou do štoly nasedá návštěvník do vagónku a po cestě se dozvídá různé informace spojené s těžbou, prohlédne si razící kombajny, stěnový kombajn a řadu dalších strojů. „Mašinka vozila naposledy horníky v ČSA, nemuseli tak chodit čtyři kilometry pěšky,” uvedl Muck.

Muzeum, které je v podstatě skanzenem hornictví, vzniklo v roce 2003. Jeho hlavním cílem je ukázat lidem historii dobývání a zpracování uhlí v centru severočeské hnědouhelné pánve. Nechybí také připomínky důlních katastrof. Navštívit ho lze denně kromě pondělí. Kvůli tomu, že do mašinky se vejde pouze 24 lidí, je lepší si termín prohlídky zarezervovat.