Uhlí v poslední době opět získává na významu pro zásobování Německa energií. Společnost Deutsche Bahn zdvojnásobila své vlakové přepravy uhlí. Každý den se do velkých elektráren přepraví v průměru 30 000 tun.
Podle Deutsche Bahn se množství uhlí přepravovaného po železnici přes Německo v posledních měsících zdvojnásobilo. Od října vlaky přepravují každý den v průměru 30 000 tun uhlí z přístavů Severního moře do přibližně 15 velkých elektráren po celém Německu. Některé nákladní vlaky využívají také tzv. energetické koridory. Podle Deutsche Bahn nedošlo k žádným významným interakcím s ostatní vlakovou dopravou, napsal server tagesschau.de.
Aby se zajistilo, že speciální transporty uhlí dorazí po již tak silně vytížené železniční síti včas, je jim dočasně dána přednost. Aby bylo možné přepravit požadované množství, připravila dceřiná společnost DB Cargo k opětovnému použití více než 1 000 vhodných vagonů.
Většina přepravovaného uhlí se do vlaků nakládá v přístavech v Rotterdamu a Amsterdamu. Ústřední bod tras pak vede do elektráren v jižním Německu a Sársku.
V loňském roce Německo v důsledku války zvýšilo dovoz černého uhlí o osm procent na 44,4 milionu tun, jak uvedl deník “Bild” s odkazem na výpočty Svazu dovozců uhlí (VDKI). Podle toho bylo s 13 miliony tun i v roce 2022 pro Německo nejdůležitějším dodavatelem Rusko. Ve srovnání s rokem 2021 však dovoz černého uhlí z Ruska již poklesl o 37 %. Od srpna 2022 je dovoz ruského uhlí do EU zakázán kvůli válce na Ukrajině.
Druhou nejvýznamnější dodavatelskou zemí byly v roce 2022 USA s 9,4 milionu tun. Toto množství se oproti předchozímu roku zvýšilo o 32 procent. Následovala Kolumbie se 7,2 milionu tun a Austrálie s 6,3 milionu tun. Dovoz uhlí z Kolumbie se ztrojnásobil. Ještě více se zvýšil dovoz uhlí z Jihoafrické republiky do Německa.