Pentagon chce měnit CO2 na letecké palivo

Cílem je, aby armáda mohla vyrábět syntetické palivo na stálých základnách nebo na vzdálených předsunutých operačních místech. Foto: wikipedia.org (U.S. Air Force photo/Master Sgt. Andy Dunaway)
Obranná inovační jednotka Pentagonu (DIU) udělila společnosti Air Co., která se zabývá uhlíkovými technologiemi a sídlí v New Yorku, zakázku v hodnotě až 65 milionů dolarů na přeměnu oxidu uhličitého na syntetické letecké palivo.
Tato zakázka je součástí úsilí DIU nazvaného Syntetická paliva pro sporné prostředí neboli projekt SynCE, jehož cílem je vytvořit malé mobilní systémy na výrobu paliva, které by mohly být rychle nasazeny během války, napsal server defensenews.com.
„Máme neuvěřitelnou příležitost snížit naši zátěž na globální energetické dodavatelské řetězce a zároveň snížit emise, aniž by to bylo na úkor efektivity mise,“ uvedla podplukovnice amerického letectva Nicole Pearl, operační vedoucí projektu SynCE. „Vývojem a nasazením technologie výroby paliva na straně jednotky budou naše společné síly odolnější a udržitelnější.“
Ministerstvo obrany je největším spotřebitelem pohonných hmot v americké vládě, podle údajů Agentury pro obrannou logistiku utratí ve fiskálním roce 2022 za tyto zdroje více než 11 miliard dolarů. Největšími uživateli těchto zásob jsou vojenská letadla.
Kvůli této závislosti se představitelé ministerstva obrany obávají, že by síť zásobování ministerstva palivy mohla být zranitelná vůči útokům a dopadům změny klimatu. Podle DIU by investice do technologie syntetických paliv mohly „odradit protivníka od cílení a zároveň poskytnout cestu k dekarbonizaci budoucích společných sil“.
Společnost Air Company, která je pravděpodobně nejznámější díky svému vlajkovému produktu AIR Vodka – lihovině vyráběné z oxidu uhličitého – se zaměřuje také na výrobu alternativních paliv. Proces společnosti je podobný fotosyntéze a přeměňuje oxid uhličitý získaný z udržitelných zdrojů na uhlíkově negativní udržitelné tryskové palivo, které nazývá AIRMADE. Procesy společnosti pro výrobu alkoholu a paliva jsou podobné, uvádí se v prohlášení společnosti.
„Kromě výhod pro udržitelnost umožňuje naše technologie našim partnerům kontrolu nad dodávkami paliva a jeho dostupností,“ uvedl technologický ředitel společnosti Air Company Stafford Sheehan. „Spolupráce se společností DIU a jejími partnery nám umožňuje pokračovat v rozvoji modularity, spolehlivosti a efektivity naší technologie pro výrobu na místě.“
Cílem je, aby armáda mohla vyrábět syntetické palivo na stálých základnách nebo na vzdálených předsunutých operačních místech. Na rozdíl od mnoha jiných alternativních palivových zdrojů se nemusí pro provoz v letadlech míchat s fosilními palivy.
„To poskytne útvarům možnost snížit nebo odstranit závislost na strategii ‚commercial-first‘, která vytváří závislost na místních komerčních trzích s palivem,“ uvedl DIU.
Partnery DIU v projektu jsou letectvo, Fond pro zlepšení operačních energetických schopností, ministerstvo energetiky a hlavní inženýrský úřad armády.
Související články