Počasí zpožďuje výstavbu LNG terminálů

Silný vítr, mrazivé teploty, vysoké vlny, nebo jejich kombinace, již přerušily některé práce na prvních terminálech a mohly by zpozdit některé projekty, které mají být spuštěné do konce roku. Ilustrační foto: Freeport LNG Development

Plány Německa na zahájení dovozu zkapalněného zemního plynu (LNG) prostřednictvím nových terminálů v tomto měsíci může zmařit počasí. Silný vítr, mrazivé teploty, vysoké vlny, nebo jejich kombinace, již přerušily některé práce na prvních terminálech a mohly by zpozdit některé projekty, které mají být spuštěné do konce roku. Uvedla to agentura Bloomberg.

Tři projekty, které jsou v pokročilejším stadiu, by měly umožnit dovoz přibližně 20 miliard metrů krychlových LNG ročně. To odpovídá více než 40 procentům ruského plynu, který Německo dovezlo v roce 2021. Čím déle bude trvat zprovoznění těchto zařízení, tím více bude Německo vystaveno riziku, zda bude mít dostatek plynu v zimě, kdy se bude zvyšovat poptávka po vytápění, a budou nutné dodatečné dodávky.

Německo v době energetické krize spěchá s budováním infrastruktury, aby mohlo odvážet více LNG a snížit svoji závislost na ruském plynu z plynovodů. Vláda přijala zákon, který urychluje dobu schvalování projektů, a utratila miliardy za pronájem dovozních zařízení. Firmy se již s Berlínem dohodly na dočasných dodávkách plynu přes nové terminály.

Němci si za terminály na LNG pořádně připlatí

LNG se stal pro Evropu nezbytný při naplňování zásobníků plynu a přípravě na zimu. Neustálý příliv nových nákladů LNG z USA nebo Kataru do přístavů v Evropě snížil ceny plynu, i když ceny kontraktů jsou stále čtyřikrát vyšší, než je průměr za posledních pět let, a terminály jsou přetížené. Očekává se, že německá zařízení tuto zátěž zmírní.

V příštích dvou týdnech se však v Německu očekávají nezvykle nízké teploty. Ty mohou vytvořit nové problémy pro rozvoj projektů.

Soukromé zařízení v německém Lubminu se již podle provozovatele potýká se zpožděním kvůli počasí. Plovoucí terminál známý jako Neptun sice nedávno dorazil do německého přístavu Mukran, s jeho přepravou do konečného cíle v Lubminu se ale musí počkat, až se zlepší počasí. Projekt s kapacitou 5,2 miliardy metrů krychlových měl zahájit provoz na počátku prosince, nelze ale vyloučit další zpoždění.