Srážka vlaků minulý týden téměř zastavila dodávky do jihoafrického uhelného terminálu Richards Bay určeného pro vývoz, což ještě více prohloubilo problémy tamního provozovatele nákladní dopravy Transnet. Státní společnost řídí svou síť ručně a nemá dostatek vagonů pro přepravu uhlí.
Uhlí v Jihoafrické republice, která má největší prokázané zásoby tohoto paliva na kontinentu, čelí propadu cen a kolapsu národní železniční sítě. Ceny paliva se po dosažení rekordu v roce 2022 propadly přibližně o 70 procent. S rostoucími zásobami se menší těžaři mohou rozhodnout ukončit těžbu, napsal server moneyweb.co.za.
„Selhání Transnetu začne způsobovat zavírání uhelných dolů,“ řekl Vuslat Bayoglu, generální ředitel těžařské společnosti Menar.
Ani biliony nepomohly Němcům na zelenou špičku Evropy
Výkonnost společnosti Transnet se v posledních letech zhoršila, protože firma čelí mnoha problémům, včetně vykolejení, nedostatku vybavení, vandalismu, korupce a špatného počasí.
Rostoucí ceny uhlí v důsledku ruské invaze na Ukrajinu, která Evropu přiměla hledat alternativní dodavatele, vedly k tomu, že jihoafričtí těžaři denně vypravují tisíce kamionů, aby palivo dopravili na pobřeží. Pokles cen tento trend zvrátil.
„Obáváme se, že nedostupnost vlaků do Richards Bay a dalších přístavů povede k masivnímu propouštění,“ řekl Livhuwani Mammburu, mluvčí Národního svazu horníků. Nedostatek vlaků podle něj ovlivní také obchody s železnou rudou a dalšími nerostnými surovinami.