Sehnat dobrou nabídku energií je teď nemožné

Velkoobchodní ceny elektřiny a plynu v poslední době vystoupaly do rekordní výše, což kromě dopadu na spotřebitele způsobilo problémy také některým dodavatelům. Ilustrační foto: iUHLI

Někteří dodavatelé energií zastavili kvůli velkému náporu příjem zákazníků od konkurence, jiní nabídky pro ně zdražují. Vyplývá to ze zjištění ČTK. Klienty dočasně přestala přijímat například společnost MND, podle firmy je cílem zajistit všem stávajícím i novým zákazníkům dlouhodobě udržitelné a stabilní podmínky.

Největší firmy na trhu, jako je ČEZ nebo Pražská energetika (PRE), zákazníky nadále přijímají, nabízené podmínky pro nové zájemce ale zpravidla nejsou tak výhodné jako pro současné klienty.

Jakmile se situace na trhu uklidní, tak naši nabídku samozřejmě obnovíme,“ uvedl ředitel marketingu MND Jan Sýkora. V posledních dnech evidují největší dodavatelé energií typu ČEZ, PRE, E.ON nebo innogy obrovský zájem od zákazníků některých menších dodavatelů, některé firmy hovoří až o tisících nových poptávek denně. Velkoobchodní ceny elektřiny a plynu v poslední době vystoupaly do rekordní výše, což kromě dopadu na spotřebitele způsobilo problémy také některým dodavatelům.

Čtěte také:
Novináři veřejnosti zatajují zásadní fakta
Cenu emisních povolenek šroubují spekulanti

Energetický regulační úřad oznámil, že prošetřuje dodavatele energií Bohemia Energy, Europe Easy Energy a Lumius kvůli možnému nefér jednání na trhu. U prvních dvou si zákazníci stěžují na předčasné ukončení fixace ceny a převod na pohyblivé ceny určované burzou. Lumius pak podle úřadu nečekaně ukončuje smlouvy na dodávky plynu především velkým odběratelům.

Pražská energetika zákazníky neodmítá, nabídka pro nové klienty samozřejmě reflektuje obchodní ceny na trhu, je ale stále daleko výhodnější než produkty, do kterých zákazníky nutí někteří alternativní dodavatelé,“ řekl ČTK mluvčí PRE Petr Holubec. Elektřinu pro nové klienty zdražil polostátní ČEZ – zatímco stávající zákazníci firmy mají ceník tříleté fixace 2149 Kč za megawatthodinu bez DPH, zákazníci přecházející nově od jiných dodavatelů budou za megawatthodinu platit 3229 Kč.

Pro naše stávající zákazníky se nic nemění. Jejich smlouvy, podmínky, včetně fixaci, zůstávají stejné. Cena se nemění. Zároveň ale reagujeme na zvýšenou poptávku ze strany potencionálních zákazníků, kteří nyní opouštějí svoje dodavatele a hledají stabilní alternativu. Pro ty jsme proto připravili nové tarify, které reflektuji fakt, ze pro ně musíme zajistit potřebnou kapacitu elektřiny na současném rozkolísaném trhu,“ řekl dnes ČTK mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Mluvčí innogy Pavel Grochál uvedl, že zájem o převod energií k firmě je obrovský, jen ve čtvrtek společnost podle něj uzavřela 1500 nových kontraktů na dodávky energií. „Už několik týdnů říkáme, že ceny plynu i elektřiny jsou neudržitelné. Zatím jsme však k jejich zvýšení v našem ceníku Standard nepřistoupili. Například ceny plynu držíme už více než rok a naposled jsme o pět procent zlevňovali. Ke zvýšení však budeme muset v dohledné době přistoupit. S ohledem právě na dramatickou situaci však nemůžeme definovat konkrétní termín úpravy,“ dodal.

Firma také oznámila, že přebírá do takzvaného režimu dodavatele poslední instance (DPI) na plynu asi 200 klientů společnosti Eagle Energy, která není schopna plnit své závazky vůči zákazníkům. „V případě dodávek v režimu DPI se ceny zemního plynu budou odvíjet od aktuálních tržních cen na světových trzích, protože nákupní cena, vyjmenované uznatelné náklady a přiměřená marže dodavatele tvoří součást takové věcně usměrňované ceny dle cenového rozhodnutí ERÚ. Pro skupiny nových zákazníků, kteří v minulosti zvolili alternativního dodavatele, který dnes není schopen plnit své závazky, to bude znamenat výrazný cenový růst,“ uvedl David Konvalina, ředitel innogy pro maloobchod a marketing.

Ačkoli v současné době naše zákaznická linka pracuje na maximum, je hodně přetížená a nestačíme odbavovat požadavky klientů – a to platí jak o těch stávajících, tak těch potenciálních. Na nové klienty si aktuálně bereme kontakty, abychom se jim mohli ozvat zpět. Klientům se ozýváme postupně, jelikož jsme požadavky zákazníků opravdu zahlceni, trvá to nyní delší dobu než obvykle, bavíme se v řádu minimálně několika pracovních dnů,“ dodal Zdeněk Pošvář z E.ON.