Doba čtení:1 m, 18 s
Kromě lan byl na zakladači opraven i kamerový systém. Foto: Severní energetická

Pololetní opravu má za sebou kolejový zakladač ZD 1800/Z59, který pracuje na jednom z nejvzdálenějších míst lomu Jan Šverma, v němž těží uhlí společnost Vršanská uhelná.

Nejzásadnější částí opravy byla kontrola a úprava délky lan na výložníku velkostroje, vyměněných v loňské odstávce. Kromě specializovaných firem nám pomáhali měřiči se zaměřením ukotvení lan. Pracovalo se i na podvozku zakladače a dalších místech nezbytných pro provoz stroje, které nelze opravovat během pravidelných plánovaných odstávek, “ vysvětlil Jaroslav Graman, vedoucí úseku skrývky Vršanské uhelné.  Práce na stroji zabraly zhruba týden.

Čtěte také:
V lomu Jiří mají opravený velkostroj KU 800
Japonci začali těžit na mořském dně

Posledními rozsáhlejšími akcemi na zakladači Z59 byly v druhé polovině minulého roku kontrola kulové dráhy a právě výměna lan výložníku. Obě akce si vyžádaly delší výluku provozu, kdy většinu času zabralo takzvané bárkování, tedy zafixování zakladače do stabilní polohy.

Zakladač ZD 1800/Z59 patří k unikátním strojům, které se ve Vršanské uhelné využívají. Pohybuje se po kolejích a materiál k zakládání se k němu dopravuje ve vlakových soupravách, stejně jako k podobnému zakladači ZD 2100/73, se kterým se „padesát devítka“ v zakládání střídá. Letos na začátku dubna uplyne přesně šedesát let, kdy tento stroj vyjel z montážního místa nedaleko hradla Š3 v lokalitě Jan Šverma. Jedná se tak o nejstarší provozovaný stroj ve skupině Sev.en.

Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších těžebních bestií
VIDEO: Liebherr – vzpoura strojů
VIDEO: Uhněte z cesty, jde uhelný obr