Letecké dopravy se boj proti CO2 netýká?

Auta i elektrárny drtí nové přísné emisní limity, pro letadla se však nic podobného nechystá. Jen Švédsko zavedlo jakousi uhlíkovou daň. 

Půl milionu tun CO2 vypustí letadla nad Českem. Informovala o tom Česká televize (zde). Emise z letecké dopravy se zatím rozhodlo omezit pouze Švédsko, které pro letadla zavedlo „uhlíkovou daň“ jež může dosáhnout až tisíc korun, podle délky letu. ČSA ji přidává k ceně letenky, při letu z Prahy do Stockholmu je její výše asi 150 korun, uvedla televize.

Čtěte také:
O energetice v Evropské unii rozhodují diletanti
Auta budou muset snížit emise o třetinu

Slibuje si od toho, že nad jejím územím proletí asi o půl milionu lidí méně. Při předpokladu, že je průměrně 100 lidí v letadle, by šlo o 5000 letů, ale ve skutečnosti to bude letů více, protože zdaleka ne všechna letadla nesou sto lidí. Švédsko tak sice získá o něco víc peněz od společností, které přes něj budou létat, ale přijde o příjmy od aerolinek, které zvolí levnější trasu.

Zhruba dvacet procent veškeré dopravy létá raději přes nás právě proto, že poplatky jsou v okolních státech vyšší,“ řekl pro ČT generální ředitel Řízení letového provozu Jan Klas. To samé už se děje ve Švédsku, odkud letecké společnosti své lety přesouvají do Dánska.

Ukazuje to zároveň, jak je takzvaná uhlíková daň pro letadla pokrytecká. Jediný, komu totiž z ekologického pohledu pomůže, je možná Švédsko, nad kterým proletí méně letadel. Zase ale do něj pravděpodobně pojede víc aut či hromadných spojů z Dánska, včetně trajektů. Takže celkový přínos pro ekologii země bude ještě o něco menší, než to na první pohled vypadá. A když letadla jen místo přes Švédsko poletí přes Dánsko, jaký asi bude skutečný přínos pro celkovou ekologii planety?

Rozumné, komplexní, přijatelné a efektivní řešení zatím politici ani zelení zjevně ne a ne najít.

Mohlo by vás zajímat:
Motor, ze kterého jde strach
Revoluce v lomech: Náklaďáky bez řidičů
VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků