V Úpravně uhlí v Komořanech skončila začátkem listopadu výměna třídičů v rámci výroby tříděného uhlí. Od loňska jich tu bylo postupně vyměněno všech osm a vznikl zde díky tomu evropský unikát. V žádném z okolních států totiž není možné vidět tak početné „hnízdo“ třídičů pohromadě na jednom místě.
„Původní vibrační sítové třídiče, i s ohledem na dobu svého pořízení a instalace, bylo potřeba častěji čistit, vyžadovaly neustálý dohled obsluhy a častý zásah údržby. Naopak nová zařízení, vibrační vlnonapěťové třídiče, jsou schopná přepravit a vytřídit dvojnásobné množství Ořechu 2 a síta se nelepí ani v případě mokré vsázky,“ vysvětlil Tomáš Paul, specialista úseku technického ředitele Coal Services. Původní třídiče byly pořízeny v roce 1954 a následně v roce 1971. Od té doby byly v provozu a k jejich výměně došlo až nyní.
Čtěte také:
Komořanská úpravna má za sebou odstávku
Matylda přivítá hasičský festival
Třídiče s provozním označením C41 se využívají na výrobu tříděného druhu ořech 2 a hruboprachu, jsou v nich umístěna speciální polyuretanová síta, kterými propadává uhlí podle velikosti ok (v tomto konkrétním případě 10 mm). Tříděný druh ořech 2 je zákazníky nejžádanější a představuje cca 70% prodeje tříděného uhlí.
Nahrazování starých zařízení novými neprobíhalo najednou, ale postupně v několika etapách. O výměně bylo rozhodnuto v loňském roce a zakrátko byly pořízeny první dva třídiče rakouské firmy IFE, která se specializuje na výrobu obdobných zařízení, navíc těžební společnosti skupiny Sev.en Energy s ní dlouhodobě spolupracují a využívají také její separátory železa. „Třídiče se vyměňovaly postupně ve dvojicích mimo jiné i proto, abychom si ověřili jejich výkonnost, a zároveň neovlivnili výrobu produktu ořech 2. Protože se osvědčily, letos byly instalovány zbývající čtyři třídiče na celkový počet osm,“ doplnil Tomáš Paul s tím, že kompletní demontážní práce, výrobu většiny konstrukcí a montáže celků provedla strojní údržba úpravny uhlí pod vedením mistra Martina Plášila. „Údržbě patří velký dík, protože její zaměstnanci odvedli obrovský kus práce za velmi krátké období. Na výměnu dvojice třídičů měli zhruba šest týdnů a všechno zvládli bez problémů,“ připomněl specialista.
Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších uhelných dolů
TOP 10 navždy bohatých
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu