
Do nového roku vyjelo z dílny železničních kolejových vozidel v lokalitě Obránců míru několik strojů, které mají za sebou generální opravu.
Jednou z největších loňských generálek byla oprava dvanácti vagonů, tedy jedné kompletní železniční soupravy, které přepravují popílek z počeradské elektrárny k zakládání na lokalitu Jan Šverma. „Na opravy železničních souprav máme zpracovaný dlouhodobý plán, obvykle je potřeba udělat generální opravu zhruba po třinácti letech provozu. V minulosti pro nás tyto práce zajišťovaly Krušnohorské strojírny, od roku 2003 naše dílny ŽKV. Od prvních generálních oprav už 13 let uplynulo, tak podle Udržovacího předpisu nastal čas pokračovat v těchto opravách v dílnách ŽKV,“ vysvětlil Bohumír Šproc, mechanik kolejových vozidel.
Čtěte také:
Katalog pomůže s rekultivací lomu ČSA
Strojník ví, jak správně promazat bagr
Práce zahrnovaly výměnu všech důležitých částí vozů včetně plechů, na něž se dovnitř vozů připevňují speciální plasty. „Každý vůz je „vypolstrován“ speciálně chemicky ošetřenými plastovými deskami, aby převážené popílky v zimě nenamrzaly a lépe se s nimi manipulovalo,“ doplnil Šproc. Takový vůz pak vyžaduje speciální čištění, případně ruční dočišťování, aby se plastová vrstva nepoškodila.
Generální oprava soupravy trvala celý rok a stála zhruba 1,1 milionu korun. V letošním roce mají v dílně naplánovanou generálku další z celkem devíti železničních souprav, které vozí popílky z Počerad a Unipetrolu. „Dokončili jsme i generálku v pořadí šesté motorové drezíny, v tomto případě šlo už o třetí stroj typu MUV69.1 se speciální nástavbou určenou k opravám trolejí,“ připomněl Antonín Karl, vedoucí úseku železničních kolejových vozidel Coal Services.
U drezín ještě donedávna nebylo obvyklé dělat generální opravy, ovšem nedostatek dodavatelů na trhu, kteří by podobné práce zvládli, a hlavně cena přiměla kolejovou dopravu pomoci si vlastními silami. Generálku drezíny zvládli a vyšla je na půl milionu korun. Životnost stroje se tím prodloužila zhruba o deset let. Nákup nové drezíny by stál desetinásobně více. Kolejová doprava Coal Services má v provozu celkem 11 drezín, další dvě čeká generálka letos.
„Kromě dvou drezín a železniční soupravy na převoz popílku máme na letošní rok naplánovanou ještě generální opravu motorové lokomotivy 709.5, kterou rovněž zvládáme opravit sami, což jsme si již ověřili. Do oprav železničních vozů letos plánujeme investovat zhruba 3,5 milionu korun,“ uzavřel Antonín Karl.
Mohlo by vás zajímat:
Superpočítač pojmenovali podle šachty
Chrání banky klima nebo své zisky?
JPMorgan ukončí podporu uhlí
