
Než se materiál, který je potřeba odtěžit v rámci sanační těžby v lomu ČSA, naloží do železničních vozů, museli technici těžebních společností přizpůsobit dopravníkové trasy. Přidán byl například drtič, který upravuje velikost frakce před nakládkou.
„Když byla v loňském roce přerušena těžba v lomu ČSA, odstavila se i Úpravna uhlí v Komořanech. Její technologii jsme teď museli nahradit, takže jsme umístili drtič do dopravní cesty. Ten se doposud využíval na skrývkové lince PD 125 v lomu Vršany, kde pomáhal při těžbě v takzvaných tvrdých polohách,“ vysvětlil hlavní mechanik Vršanské uhelné Tomáš Paul.
Osmadvacetitunové zařízení se nevešlo pod štít dopravníkové linky 992, v mechanických dílnách proto vyrobili speciální ocelovou konstrukci. „Zvolili jsme umístění nedaleko nakládacího místa na pevném podloží. Instalace i provozní zkoušky se stihly počátkem roku, aby zařízení bylo v provozu se spuštěním sanační těžby. Velikost frakce, na kterou má drtič materiál upravovat, jsme konzultovali s kolegy z teplárny Kladno,“ doplnil hlavní mechanik. Zařízení je variabilní, takže se může upravit podle požadavků odběratele.
Ve Vršanské uhelné mají ještě jeden stejný drtič, který bude možné využít na náhradní díly, případně na výměnu. Pro ještě jemnější frakci poslouží i rozvolňovač, který se na dopravníkových linkách v lomu ČSA již využíval.
