Stopa drží i díky těžařům

zima foto iuhli_compressed

V zimě je potřeba udržovat stovky kilometrů běžeckých tratí. Ilustrační foto: iUHLI.cz

Řada z těch, kdo pravidelně vyrážejí na běžky po Krušnohorské bílé stopě možná ani netuší, že na úpravu běžeckých stop už druhým rokem přispívá také Severní energetická. Z firemního interního grantu získal už podruhé 50 tisíc korun Dušan Mach, který pracuje jako technik útvaru hlavního mechanika Vršanské uhelné.

Naše sdružení Sport areál Klíny je součástí Krušnohorské bílé stopy. Jednotlivá sportovní zařízení, která se nacházejí v jejím okolí, se před časem dohodla, že každé se bude starat o úpravu svého úseku běžeckých tras. V našem případě se jedná o úsek dlouhý zhruba osmdesát kilometrů. Přitom samotná Krušnohorská bílá stopa z toho tvoří jen zhruba dvacet kilometrů,“ vysvětlil mechanik. Na Mostecku se tak dá projet úsek od Nové Vsi v Horách až po Fláje. Každá z tras je barevně značená, a protože funguje příhraniční spolupráce, je možné podívat se na lyžích i do sousedního Saska. Ostatně údržbu tratí na desetikilometrovém úseku za hranicí zajišťují také litvínovští sportovci.

Čtěte také:
Přátelé si domy nebourají, věří lužičtí Srbové
Z měsíční krajiny do rozkvetlého parku

O údržbu se stará samozřejmě víc lidí. Trasy je potřeba vyčistit a také prořezat, protože na Klínech se jezdí lesem. Provoz je zde celoroční, v letní sezoně pro turisty a cyklisty. Než napadne sníh, je nutné obnovit značení na dřevěných kůlech a celoročně se musí udržovat pořádek v okolí odpočívadel podél tratí,“ vypočítal Dušan Mach. S prvním sněhem se začíná dělat stopa pro běžkaře.

To obvykle znamená dvakrát týdně odpoledne nasednout do rolby a projet kompletní osmdesátikilometrový okruh. „Vyrážíme odpoledne, aby stopa mohla přes noc zmrznout a ráno už byla hezky upravená. Nezdá se to, ale projet celý okruh nám zabere kolem deseti hodin. Posledně jsme s kolegou vyrazili ve čtyři odpoledne a v půl třetí ráno jsme měli hotovo,“ doplnil Mach. Letos s rolbou poprvé vyjeli v prvním lednovém týdnu, což obvykle bývá začátek zimní sezony. U běžkařských tratí je start sezony skutečně závislý na počasí a přírodním sněhu, na rozdíl od sjezdovek se nedají uměle zasněžovat.

A jak se mechanik dozvěděl o iremním grantu? „Jednoduše, objevil jsem na firemním intranetu možnost podat žádost, zkusil jsem to a vyšlo to. Beru to jako další způsob, jak pomoci lidem, kteří zde žijí. Naší snahou je dostat lidi do hor, což se nám, myslím, poslední dobou daří,“ tvrdí Dušan Mach, který sám také občas vyrazí na běžky, ale jen rekreačně, když je pěkné počasí a spíše než o sportovní výkony mu jde o příjemný výlet na čerstvém vzduchu.

Mohlo by vás zajímat:
Na výsypce dnes přistávají letadla
Dříve měsíční krajina, dnes poklad přírody
Z dolu ve Virginii udělali golfové hřiště