Ilustrační foto OKD

Po zastavení pásovleku pro dopravu osob na lokalitě Darkov, kde těží černé uhlí firma OKD, došlo k jeho okamžitému nenadálému rozjezdu směrem nazpět, aniž by zazněl výstražný akustický signál. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Jednalo se o ukázkový příklad Skoronehody.

Po nahlášení této Skoronehody na inspekční službu byl provoz vleku zastaven a provedena jeho kontrola jak provozovatelem, tak výrobcem. Firma vyrábějící toto zařízení pak udělala úpravu řídící jednotky a po ověřovacím provozu jsme mohli provoz obnovit. Upravena byla následně řídící jednotka u stejného pásovleku i na Lazech,“ popsal událost pro Měsíčník Horník vedoucí odboru řízení bezpečnosti Pavel Zajíček.

Čtěte také:
Poslancům s OKD pomohou Marvanová a Řežábek
Prisko ještě OKD nevlastní

Uvedený případ se podle něj stal názorným příkladem řešení bezpečnosti na pracovišti, mohlo se díky němu stanovit preventivní opatření a aplikovat i na jiný důl. Vedení společnosti OKD se rozhodlo pokračovat v systému sdílení Skoronehod, tedy událostí, která mohly vést k ohrožení života, zdraví či majetku, ale jen šťastnou shodou okolností se nic nestalo. „Považujeme za ně i nebezpečný stav, který může bezprostředně vyústit v ohrožení. V revíru pracovně nazýváme program hlášení takovýchto případu jako 3N – Naštěstí, nedošlo k neštěstí,“ připomněl Zajíček.

Firma, jak upozornil, má v úmyslu do aktivního řešení situace v bezpečnosti prostřednictvím hlášení Skoronehod zapojit všechny zaměstnance. Proto je také může hlásit každý účastník či svědek včetně dodavatelů. „Za ohlášení Skoronehody nenásleduje postih a její viník nebude v případě zjištění také potrestán – pokud ji ale někdo nezpůsobí úmyslně. Po nahlášení každé Skoronehody se bude zjišťovat příčina a stanovovat odpovídající opatření k eliminaci jejího opakování,“ popsal vedoucí odboru řízení bezpečnosti. V rámci motivace zaměstnanců se začaly podněty v programu 3N i vyhodnocovat. „A to za účelem zhodnocení jejich přínosu a následného odměnění zaměstnance, která nejpřínosnější Skoronehodu oznámil. Kolegové z Darkova, ČSA, jižní i severní lokality ČSM, Provozu servisních služeb včetně Pily Salma, Provozu úpraven včetně OŘKJ a Útlumu-Jih si mohou přijít až na dva tisíce korun za Skoronehodu. Vyhlašovat je budeme měsíčně,“ vysvětlil Zajíček.

Vloni bylo v OKD evidováno šestašedesát Skoronehod, přičemž přibližně padesát procent souviselo s nejrizikovější činností v revíru, chůzí. Dalších asi deset procent s dopravou patřící ke zdrojům nejzávažnějších úrazů. „Šest případů se týkalo chybějících či poškozených krytů kanálů nebo propadlých kanálových vpustí. Přesně polovinu Skoronehod oznámili pracovníci  povrchu ze servisních služeb a báňští úpraváři,“ podotkl vedoucí odboru řízení bezpečnosti. Podněty v programu 3N se podávají prostřednictvím telefonu na kontaktní zaměstnance (u situací ohrožujících život, zdraví či majetek okamžitě i inspekční službě), elektronicky přes formulář na intranetu nebo e-mailovou poštou a písemně na příslušném formuláři.

Mohlo by vás zajímat:
Elektrotahač má spotřebu jako malé město
VIDEO: Sci-fi bagr z Jižní Koreje
Služební auto obra Koloděje