Doba čtení:1 m, 57 s
Polský dobývací kombajn KGE 750F Foto: OKD

Kombajn polské firmy Famur s označením KGE 750F chystali pro nasazení do porubu 340 402 na Darkově, kombajn německé firmy Eickhoff typu SL 500 pak pro porub 224054 v Doubravském ohradníku na ČSA.

Největší dobývací technologie se nám na jedné dílně sešly historicky poprvé. Už dříve se dělalo současně na velkém a středním kombajnu, ale KGE 750F a SL 500 společně ještě ne,“ přiblížil pro Měsíčník Horník mistr Rostislav Dostal s tím, že pro uvolnění kapacity tohoto pracoviště museli kolegům do dílny na stonavské šachtě poslat k opravě již rozpracovaný menší SL 300 Eickhoff. Ten byl ostatně renovován pro potřeby rubáňových na ČSM, už ho dokončili a přepravili do dolu.

Čtěte také:
Darkovskou dílnou prošly i největší kombajny
Vondráš: Neprchejme od uhlí!

Kombajn KGE 750F dostali do MD 84 v listopadu po jeho výklizu z darkovského bloku 340 901. „Prošel střední opravou, z podstatné části u nás. Tento stroj má samonosnou skříň, u které bylo zapotřebí například zrevidovat styčné plochy i průměry čepů a vyměnit opotřebené součásti za nové. Polským dodavatelům jsme nechali dělat jen  řezné orgány,“ pokračoval Dostal. Zabralo to okolo 200 směn. KGE 750F prošel ve třetím březnovém týdnu zdárnou přejímkou funkčnosti a opraváře čekalo  opět ho rozebrat a naložit k popuštění do dolu. „S demontáží a nakládkou je práce na týden a nejsložitější je na tom manipulace s jednotlivými díly, které dosahují hmotnosti až jedenácti tun,“ poznamenal mistr dílny.

Totéž podle něho platilo i v případě druhého SL 500, který byl vyklizen z dokopaného darkovského bloku 40 906 „I směnnost bude u této střední opravy podobná. Chlapi se mu začali věnovat od ledna. Saně jsme si nechali zrenovovat  u dodavatelů. Jinak se vše zvládalo tady. Kvůli kumulaci prací jsme na kombajny převedli i zámečníky z oprav TH pohonů,“ uvedl Dostal.

Zmínil také odlišnou koncepci obou největších v revíru OKD používaných kombajnů – KGE 750F je samonosný, zatímco SL 500 klasické konstrukce na saních. „Oba potřebovaly  výměny těsnění, revize ložisek, ozubených kol, výměnu spojovacího materiálu,filtrů, hadic i jiných prvků,“ líčil Dostal. Všechny zámečnické práce na obou kombajnech zastřešil předák Jaromír Chrobok  a elektro část pak elektrikáři Odboru oprav vedeni Jiřím Szkanderou.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Znáte toto unikátní hornické muzeum?
Chrání banky klima nebo své zisky?
Strojaři se předháněli v dodávkách pro doly