Doba čtení:2 m, 34 s
Radní ERÚ Markéta Zemanová.

S koncem energetické krize se opět objevují nekalé praktiky ze strany energošmejdů. Jejich činnost podporuje oživení trhu a obecně pokles cen plynu a elektřiny, který motivuje odběratele ke změně smlouvy, uvedla v rozhovoru pro server oenegetice.cz radní ERÚ Markéta Zemanová.

S oživením trhu bohužel roste i jejich aktivita, byť v porovnání s předkrizovými se stále bavíme o řádově nižším počtu stížností. Opět porušují zákaz podomního prodeje a snaží se lidem doslova vnutit nové smlouvy na dodávku energie. Od začátku roku na ně máme necelých pět set stížností. Což se jeví jako poměrně málo, když vezmeme v potaz, že měsíčně teď dostáváme přibližně tisícovku spotřebitelských podání. Očekáváme ale, že problém bude bobtnat, proto na něj už systematicky upozorňujeme. Což mě přivádí k tomu, že energetická krize v naší spotřebitelské praxi přece jen něco změnila,“ upozornila Zemanová.

Od roku 2021 podle ní úřad překonal „rekordy“ ve všech spotřebitelských agendách. „Neformálních podání, tedy jakýchkoliv dotazů či stížností, jsme měli v letech 2021 i 2022 přes 22 tisíc ročně, což byl oproti minulosti nárůst takřka dvojnásobný. Návrhů na spotřebitelský spor jsme loni obdrželi 628, v roce 2021 to přitom bylo 138. A jen za první letošní první čtvrtletí už jich máme 185. Podnětů na kontroly chování dodavatelů vůči zákazníkům bylo za loňský a předloňský rok 2 112, za roky 2020 a 2021 jsme jich měli jen 387. Před dvěma lety na nás navíc spadly nové rozsáhlé kompetence, konkrétně odvody z nadměrných příjmů výrobců a kompenzace obchodníkům za to, že museli zastropovat ceny.

Obyvatelé Mirovic odmítají obří solární elektrárnu

Nejčastěji ERÚ řeší fakturaci a platební podmínky, které stojí za takřka polovinou podání. „Pod tím si představte problémy s výší záloh a náležitostmi spojenými s vyúčtováním, tedy jeho pozdní zaslání, nedodržení smluvní ceny elektřiny nebo plynu a nedodržení lhůty při následné reklamaci. Už loni se k tomu přidalo nevracení přeplatků ze strany některých dodavatelů,“ uvedla Zemanová.

Další skupina stížností a dotazů, přibližně čtvrtina, souvisí se změnou dodavatele, k níž přistupuje čím dál více spotřebitelů. Respektive s nesprávným ukončením stávající smlouvy. Na vině jsou někdy zákazníci, kteří zapomenou na svůj platný závazek, ve většině případů ale dodavatelé či zprostředkovatelé.

Ti si nechají podepsat plnou moc a slíbí, že za zákazníka vše vyřídí, že i když předčasně ukončí smlouvu na dobu určitou, rozhodně nebude muset platit žádnou pokutu. No, a to pak nesplní – jednoduše proto, že slibují něco, co splnit nejde. Když se pak navíc podíváme do smlouvy se zprostředkovatelem nebo novým dodavatelem, tak žádný takový závazek, že klient nebude platit při změně dodavatele sankci, v ní samozřejmě není. Takže platí okřídlené: „Co je psáno, to je dáno.“ Co psáno není, tomu nevěřme, splnění ústních příslibů daných někde mezi dveřmi či na přepážce se zkrátka není jak domoci,“ vysvětlila radní ERÚ.

Ochrana spotřebitele v energetice, a obecně kultivace energetického trhu, je podle ní běh na dlouhou trať, opravdový maraton. „Mnohé nedostatky a povahu některých obchodníků odhalila až krize. Když jim příslovečně teklo do bot, ukázali svůj charakter, v dobrém i ve zlém,“ popsala Zemanová.

Close

Generic selectors
Pouze přesná schoda
Hledat v titulcích
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
Hledat pouze v kategorii
Energetická bezpečnost
Komentáře
Rozhovor
Videa
Z domova
Zajímavosti
Ze světa