Doba čtení:2 m, 41 s

Hlavními dodavateli zkapalněného zemního plynu LNG mají pro státy v EU být USA a Katar. Je to bezpečné?

LNG v tankerech se do evropských přístavů dostává po absolvování plavby delší, než 10 tisíc kilometrů. Ze Spojených států přímou cestou přes Atlantik, z Kataru klikatě, přes Rudé moře a Suezský průplav. Plavba z Kataru přes Suez trvá 18 dnů.

Cestu z USA by mohly, kromě počasí, narušit leda ruské ponorky. Cestu Rudým mořem však již v podstatě uzavřeli povstalečtí Húsíjové, kteří mají vlastně jen „pár“ raket. Ale katarský plyn už kvůli nim musí do Evropy obeplout celou Afriku. Takže cestuje zhruba o 10 dnů a asi 6000 kilometrů déle.

Přestože húsijské nebezpečí pro plavbu Rudým mořem trvá od začátku prosince, již jsou v médích zprávy o tom, že výpadky dodávek pociťují i firmy v Česku (zde) a nejsou samozřejmě samy. Zásobníky s plynem jsou po Evropě plné, takže zdržení dodávek plynu, na rozdíl od výrobků, včetně čínské fotovoltaiky, zásobování plynovodů nenaruší. Ale cena dopravy už stoupla. Podle SeznamZprávy oproti loňským průměrům až čtyřnásobně. Nárůst ceny má představovat zhruba 1 – 1,3 eura na megawatthodinu (zde).

Biden zastavil schvalování terminálů na export LNG

Jak dlouho to bude trvat? Nemůže v některém z afrických států nějaká parta dostat podobný nápad jako Húsíjové? Jak moc je vůbec (ne)bezpečné odebírat plyn právě z Kataru? Co kdyby se tenhle emirát, dlouhodobý sponzor a podporovatel teroristického Hamásu, rozhodl aktivněji promluvit do vývoje v Gaze tím, že dodávky pozastaví? Vzhledem k tomu, že od roku 2026 mají Němci s Katarem smlouvu na 15 let (zde) a Nizozemci a Francouzi (zde a zde) dokonce na 27 let (Mimochodem, smlouvy na 27 let jsou až do roku 2050, ke kterému Evropská komise požaduje uhlíkovou neutralitu EU. Nemohly by se v tom nějak inspirovat české vlády?), celý problém se zásobováním LNG by to posunulo na vyšší úroveň.

Že si tuhle možnost uvědomují Katařané, o tom není pochyb. Otázkou je, zda si ji uvědomují politici, stojící v čele EU. Vzhledem k tomu, jakým tempem ženou členské státy do absolutní závislosti na Číně v dodávkách fotovoltaiky a baterií, by si na to asi vsadil málokdo.

Mimochodem, cesta kolem Afriky podle webu Svět hospodářství zvyšuje náklady na palivo jedné kontejnerové lodi na jednu plavbu asi o milion dolarů a sazba za kontejnery stoupla z 11 170 dolarů na 4400 dolarů (zde).

Aby situace byla ještě složitější, prosákly z USA zprávy o tom, že se tam uvažuje o nezvyšování či dokonce omezení exportu LNG (zde). Proč? Kvůli klimatu, přeci.

Pokud si tahle nebezpečí funkcionáři v Bruselu uvědomí, mají vůbec k dispozici nějaké řešení? Ač to ze zpráv v hlavních médiích tak nevypadá, řešení existuje. Je snadno proveditelné a ještě státům i lidem ušetří peníze. Stačí, když unijní Zelená fronta, přestane lpět na tom, že přestavba energetiky musí být co nejrychlejší. Protože i kdyby měla pravdu s tím, že za globální oteplování může lidmi vypouštěný oxid uhličitý, o nějaký rok sem, nebo tam vůbec nejde. Protože jeho celosvětové emise, navzdory zběsilému tempu dekarbonizace v unii, stále rostou. A kvůli Číně, Indii, ale řadě dalších států, porostou ještě pěknou řádku let. Takže jestli se bude v nezbytné míře pálit uhlí či plyn i v prostoru EU je už úplně jedno.

Close

Generic selectors
Pouze přesná schoda
Hledat v titulcích
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
Hledat pouze v kategorii
Energetická bezpečnost
Komentáře
Rozhovor
Videa
Z domova
Zajímavosti
Ze světa