Doba čtení:1 m, 52 s
Elektrárna Mělník je ze všech výroben ČEZ nejblíže Praze – leží přibližně třináct kilometrů pod soutokem Labe a Vltavy. Foto: ČEZ

Pozůstatky z období studené války se strašákem atomového útoku zlých imperialistů na mírumilovné Československo lze ještě dnes nalézt pod Elektrárnou Mělník.  Jsou jimi čtyři bývalé kryty civilní obrany, jejichž statut byl celorepublikově rušen většinou až po povodních v roce 2002, tedy více než po dvaceti letech po pádu železné opony.

Důvod vyřazení krytů z evidence plánu ochrany obyvatel byl více než prostý – už neměly opodstatnění a jejich údržba byla drahá. Prvními kryty byly dva pod komíny „mělnické jedničky“, jejíž provoz byl zahájen v roce 1960. Když se začala stavět na konci šedesátých let „dvojka“ byl pod základy jejího komína zřízen další kryt. Ten se v budoucnu stal společným i pro Elektrárnu Mělník III. Ve všech byly i provizorní velíny, z nichž by šlo, byť omezeně, řídit za nouzového stavu chod elektrárny.

Čtěte také:
Elektrárna Mělník se otevřela veřejnosti
Počet elektráren v Česku se za sto let zvýšil šestkrát

Jak na přelomu 70. a 80. let 20. století nabírala studená válka na obrátkách, došlo ještě na realizaci čtvrtého velkého krytu pod provozní budovou, v níž sídlil veškerý technický personál, včetně provozní údržby. Ten měl pojmout více než 100 osob, hlavně z vedení elektrárny.

Rozvod vzduchu v bývalém krytu civilní obrany v Elektrárně Mělník. Foto: ČEZ

„Všechny kryty byly stavěny s parametry takzvaně stále tlakově odolnými. Zesíleny měly zvláště stropy. Ten pod provozní budovou byl dokonce projektován tak, aby odolal nárazu americké balistické rakety Pershing s atomovou hlavicí, pokud by dopadla na objekt centrálních dílen údržby. Pokud by nebyla elektrárna totálně zničena, měly se po útoku ze vzduchu poškozené provozy, byť provizorně, ale co nejrychleji obnovit. Hlavně výrobní blok o výkonu 500 MW. Počítalo se totiž s tím, že elektrárna s nejvýkonnějším uhelným blokem v republice bude i nadále vyrábět elektřinu pro strategické podniky a hlavní město Prahu,“ zavzpomínal si Jiří Pelák, bývalý technický náměstek v Elektrárně Mělník, dnes projektový manažer společnosti Energotrans, a. s..

Mohlo by vás zajímat: 
VIDEO: Znáte toto unikátní hornické muzeum?
Nové Komatsu: Pohroma pro řidiče dumperů 
Parkovací asistent bude i pro důlní obry

Close

Generic selectors
Pouze přesná schoda
Hledat v titulcích
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
Hledat pouze v kategorii
Energetická bezpečnost
Komentáře
Rozhovor
Videa
Z domova
Zajímavosti
Ze světa