Mašinu testují cestou do Počerad

Lokomotivu Effi Shunter 700 zhruba měsíc testuje kolejová doprava Coal Services. Foto: Vršanská uhelná

Červenou barvou a novotou zářící lokomotiva mohla leckoho překvapit na trati mezi Vršanskou uhelnou a elektrárnou Počerady. Tuhle krasavici na kolejích zde testuje kolejová doprava Coal Services.

Jedná se o lokomotivu EfiShunter 700, jejímž výrobcem je česká společnost CZ Loko. Číslo v jejím názvu označuje výkon lokomotivy, což je 709 kilowatt. Lokomotivu máme zapůjčenou na zhruba měsíční zkušební provoz, abychom zjistili, zda by vyhovovala v našich podmínkách,“ vysvětlil Ondřej Kos, vedoucí kolejové dopravy Coal Services.

Čtěte také:
Vršanská uhelná chystá miliardovou investici
Beneš: Stavět uhelnou elektrárnu se už nevyplatí

Společnost v současné době o nákupu nových lokomotiv neuvažuje, a tak pouze sbírá zkušenosti s provozem nových strojů. „Testovací provoz vyhodnotíme, abychom byli připraveni a znali situaci a nabídku na trhu, kdyby se v budoucnu rozhodlo o nákupu nových strojů. To je ale hudba budoucnosti, záleží na více faktorech, například na těžebních výkonech. Nové lokomotivy by se pak nakupovaly standardním způsobem, jemuž by předcházelo výběrové řízení,“ doplnil Kos.

Testovací lokomotiva se na tratích Coal Services bude objevovat do prvních červnových dní. Tento typ velkých lokomotiv společnost využívá zejména na přepravu popílku z elektrárny Počerady, který se následně zakládá v lokalitě Jan Šverma. Dokáže ovšem přepravovat i uhlí, dá se využít rovněž k přepravě 30 železničních vozů pro elektrárnu Mělník. Díky svému výkonu totiž utáhne delší soupravy.

Do zkušebního provozu nám zasáhl výpad v elektrárně Počerady, to nás ale nijak neomezí, naopak lokomotivu využijeme i na jiných tratích, například pro dopravu uhlí do Unipetrolu. Zajímá nás mimo jiné, jakou bude mít spotřebu nafty, protože podle výrobce by měla být až o třetinu nižší, než mají naše lokomotivy,“ nastínil plány s novým strojem Ondřej Kos.

Obsluha je podle jeho slov obdobná jako u stávajících strojů Coal Services, a proto proškolení osádky nezabralo příliš mnoho času. „Rozdíl je v podílu elektroniky, v nové lokomotivě je například i tempomat, což naši strojvedoucí oceňují,“ dodal Kos. Kolejová doprava Coal Services v současné době využívá lokomotivy řady 740, které jsou dokonce o něco výkonnější než testovaná lokomotiva. Ta se ovšem zase může pochlubit vyšší tažnou silou. „Projevuje se to například ve stoupání, kdy dosahuje o něco nižší rychlosti, naopak by měla utáhnout větší množství. Vyšší výkony jsou výhodou na státní dráze, kde se dosahuje vyšších rychlostí, my máme maximálně třicetikilometrovou rychlost,“ poznamenal vedoucí kolejové dopravy.

Mohlo by vás zajímat:
Na výsypce dnes přistávají letadla
Dříve měsíční krajina, dnes poklad přírody
Z dolu ve Virginii udělali golfové hřiště