Mongolsko díky železnici zvýší vývoz uhlí do Číny

Železniční trať Tavan Tolgoi je 233 km dlouhá a umožní vyvážet do Číny 30 až 50 milionů tun uhlí ročně. Foto: wikipedia.org

Mongolsko zahájilo výstavbu železniční trati, která by mohla pomoci zvýšit vývoz uhlí do Číny na 50 milionů tun ročně, uvedl prezident země a ukončil tak desetileté čekání na vybudování křižovatky.

Slavnostního ceremoniálu u příležitosti zahájení železniční dopravy mezi uhelným revírem Tavan Tolgoi a Gashuun Sukhait na čínských hranicích se zúčastnil i mongolský prezident Ukhnaa Khurelsukh, napsal server msn.com.

Mongolsko, které je silně závislé na těžbě, dlouhodobě hledá levnější a efektivnější způsoby vývozu svých nerostných surovin do zahraničí a má národní strategii na rozšíření spojení železniční sítě s Ruskem a Čínou. Těžba tvoří čtvrtinu hrubého domácího produktu země.

Čína má klima jako nástroj vydírání

V roce 2020 se do severoasijské země vyvezlo 28,6 milionu tun uhlí. V loňském roce vývoz klesl na 15,9 milionu tun. Podle státní agentury Tavantolgoi Railway LLC, která trať vybudovala, má 233 km dlouhá železniční trať Tavan Tolgoi kapacitu vyvážet do Číny 30 až 50 milionů tun uhlí ročně.

Železnice by také měla snížit náklady na přepravu uhlí na 8 dolarů za tunu ve srovnání s 32 dolary za tunu, když se uhlí dodává kamiony, uvádí železniční úřad. Již léta se uhlí do Číny přepravuje právě v kamionech, což vede k dlouhým frontám na hranicích a častým nehodám.