
Protože je málo plynu, vrací Německo do provozu uhelné elektrárny z rezervy. Ty však musí být zásobovány surovinami, což se děje především po železnici. Společnost Deutsche Bahn proto analyzuje kapacity tratí. Vlaky s uhlím můžou dostat prioritu.
V zájmu úspory plynu se Německo při výrobě elektřiny opět více spoléhá na uhlí. Existují však pochybnosti, zda jsou dopravní kapacity dostatečné pro zásobování obnovených uhelných elektráren po železnici. Například jen essenská elektrárenská společnost Steag potřebuje pro tržní provoz svých čtyř bloků na řece Saar s celkovým výkonem přibližně 1800 megawattů týdně přibližně 26 vlaků s uhlím, napsal server msn.com.
Šéf Deutsche Bahn Richard Lutz uvedl, že potřeba dodávek uhlí do elektráren je v současné době pečlivě zkoumána. Problém může být nejen v přeplněných tratích, ale také v nákladních vozech speciálně vybavených pro přepravu uhlí. „To, co my a konkurence potřebujeme, pokud jde o nákladní vozy, v tuto chvíli v šuplíku nemáme,“ zdůraznil Lutz. Uvedl, že je třeba, aby všechny strany společně jednaly a zajistily, že nedojde k nedostatku energie.
Nejnovější balíček ministra hospodářství Roberta Habecka (Zelení) týkající se energetické bezpečnosti má za cíl zajistit dopravní kapacity pro dodávky paliv po železnici. Podle dokumentu se plánuje, že v prvním kroku budou v krátkodobém horizontu upraveny podmínky používání železniční sítě tak, aby se při přidělování volných vlakových tras upřednostňovala přeprava minerálních olejů a uhlí.
Pouze v případě, že by to nestačilo, bude preferenční zacházení s dopravou na úrovni přidělování kapacity upraveno právním předpisem. V tomto případě by se již přidělené časy uvolnily i pro přepravu energie, což by v případě pochybností mohlo znamenat i upřednostnění vlaků s uhlím před osobními vlaky. Z pohledu odborníků však zatím nelze předvídat, zda bude takové nařízení vůbec nutné.