Pracovní den řidiče obří bestie

Josef Čermák Foto SDAS

Vedoucí řidič nejnovějšího kolesového rýpadla v Dolech Bílina K K 1 300/K 111 Jiří Čermák pracuje v této lokalitě již od roku 1978. Jak vypadá jeho pracovní den, přiblížily Hornické listy.

Svůj stroj, robustní 5 000tunový velkostroj s nevýsuvným kolesovým výložníkem a dvourotorovým drtičem, který byl vyvinut pro specifické podmínky bílinské skrývky, disponující délkou 180 a výškou 53 metrů ovládá dokonale. V obsluze rýpadel má dlouholetou praxi.

Během let prošel jako člen posádky (strojník, zámečník a řidič) všemi skrývkovými rýpadly řady KU 800 nasazenými v DB. S moderním KK 1 300/K 111 se začal seznamovat ještě v závěrečné fázi montáže. Od srpna roku 2011 pak spolehlivě ovládá tento velkostroj z kabiny řidiče.

05:40 Dodržování pitného režimu

Nejen za tropických letních dnů je nutné mít dostatečný příjem tekutin. Na úplném začátku denní směny si řidič velkostroje Jiří Čermák načepoval v manšaftce potřebné množství pramenité pitné vody, kterou si odnesl na své pracoviště – do kabiny řidiče. Směna právě začala.

Čtěte také:
Pěgřímek: Naše uhlí je potřeba
Odtěžené 2 miliardy kubíků za 72 let

09:00 Pevné polohy – specifika 5. skrývkového řezu

Rýpadlo KK 1 300/K 111 disponuje velkou rozpojovací silou (192–219 kN/m) a je tak schopné realizovat potřebné objemy těžeb v nejobtížnějších partiích bílinské skrývky se složitými geologickými podmínkami a častým výskytem pevných pískovcových poloh. Přesto, když se v dobývacím prostoru objeví větší množství objemných pískovcových balvanů, je k jejich odstranění nutná i pomoc důlní doplňkové mechanizace. O výskytu pevných poloh je posádka informována z map technického režimu. Dopoledne se do takových prostor dostal se svým rýpadlem Jiří Čermák. Ihned informoval revírníka a za pomoci pásového dozeru CAT D8T z Revitransu ovládaného řidičem zemních strojů Josefem Lukešem organizoval odhrnutí pevných poloh.

13:30 Jak se řídí nejmodernější rýpadlo?

KK 1 300/K 111 je představitelem nejnovější generace velkostrojové dobývací techniky. Samozřejmostí je moderní řídicí a komunikační systém umožňujícím víceřezovou těžbu s převýšením úrovně nakládání vůči pojezdové pláni o ± 15 m. Jiří Čermák ovládá rýpadlo pomocí joysticků a dotykových obrazovek. Systém GPS ho informuje o přesné poloze kolesa, složení figury a výskytu geologických vrtů. Přesyp a odvrácenou stranu kolesa sleduje za pomoci průmyslové televize. Specifické je také zavěšení kabiny na kolesovém výložníku tak, aby byly eliminovány vibrace. Kabina je klimatizovaná. Během přestávky na oběd nahradil Jiřího Čermáka při řízení zastupující řidič Zdeněk Pečený.

17:30 Střídání směn

Zápisem do provozní knihy velkostroje symbolicky skončila jedna běžná červencová směna. Navzdory teplotám atakujícím 30 °C a nástrahám pevných pískovcových poloh se podařilo za dnešní denní směnu (tedy během téměř 10 hodin provozu) posádce Jiřího Čermáka vytěžit 23 tis. m3 nadložních hmot, které po zhruba 7kilometrové trase DPD šíře 1 800 mm putovaly na vnitřní výsypku DB k zakladači ZPDH 6 300/Z 102. Rýpadlo KK 1 300/K 111 opět potvrdilo, že jde o spolehlivý výkonný stroj, který od uvedení do provozu v roce 2011 odtěžil 70 mil. m3 skrývky. Zkušený profesionální tým směny C jsme zachytili během střídání: (zleva) Jiří Čermák – vedoucí řidič, Zdeněk Pečený – řidič, Jiří Valenta – elektrikář, Michal Panuška – zámečník a Jiří Kučera – elektrikář.