Růst HDP už nezvedá spotřebu elektřiny
Průmysl a domácnosti šetří elektřinou a vidět je to i v celkových číslech spotřeby. Loni i díky teplé zimě čistá spotřeba elektřiny klesla o 2,5 procenta. Ekonomický růst a spotřeba elektřiny se od sebe oddělily už před více než deseti lety. Reálný HDP od roku 2000 vzrostl o 40 procent, zatímco elektřiny se spotřebuje jen o devět procent více. Uvedl to server E15.cz. Aktualizovaná Státní energetická koncepce do budoucna počítá s růstem spotřeby elektřiny.
„Vývoj roku 2014 jen ukazuje, že trend poklesu energetické náročnosti ekonomiky pokračuje, a dokonce se zrychluje. Ani růst HDP o 1,5 až dvě procenta nemusí vyvolat růst spotřeby elektřiny,“ řekl serveru Michal Šnobr, který bance J&T radí v oblasti energetiky.
Průmysl loni potřeboval o téměř tři procenta elektřiny méně než v roce 2013. Najít ale jednoznačnou souvislost mezi úspornými opatřeními a spotřebou u velkých odběratelů, není snadné. Zpravidla jdou proti sobě dva protichůdné vlivy. Například Třinecké železárny a ostravský ArcelorMittal, které patří k největším odběratelům, průběžně optimalizují provoz a u nových technologií vybírají zařízení s nižší spotřebou. V ArcelorMittalu ušetřili i úpravou své místní distribuční sítě.
Podobné je to u největšího tuzemského odběratele elektřiny, který jsou České dráhy. „Moderní lokomotivy mají více než dvakrát vyšší výkon. Osobní vozy jsou vybaveny klimatizací a dalšími spotřebiči, které ve starších typech nebyly. Zavádí se provoz vyšších rychlostí na dalších úsecích,“ dodal mluvčí drah Petr Štáhlavský. Stejný efekt mají tak výluky a omezení rychlosti v modernizovaných úsecích, kvůli nimž se vlaky musí častěji rozjíždět. Lehčí osobní vlaky a rekuperace
energie naopak elektřinu šetří.
Trend poklesu elektroenergetické náročnosti ekonomiky je nejspíš nezvratný. „Pozorujeme ho už delší dobu, v posledních letech tento parametr klesá až o dvě procenta ročně,“ uvádí výpočty ČEZ jeho mluvčí Barbora Půlpánová.
Související články