Šmíráka si v práci všichni předcházejí

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Obsah článku” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_font_size=”14″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Na promazání velkostroje se týdně spotřebuje 200 kilogramů vazelíny. Foto: Czech Coal

 

Jeho profese se sice oficiálně jmenuje strojník velkostroje, ale nikdo mu neřekne jinak než šmírák. Na rozdíl od mnoha jiných strojníků na šachtě je jeho úkolem hlavně mazání, protože i na šachtě platí, kdo maže, ten jede.

Na první pohled je jeho práce úplně jednoduchá. Ráno přijde na velkostroj, vezme do ruky kbelík s vazelínou a obchází celý stroj a tam, kde je potřeba, doplňuje vazelínu. Jenže mazacích míst, nebo odborně řečeno heliosů, kam se vazelína doplňuje, je po celém velkostroji kolem osmnácti a jsou odspodu až po nejvyšší části stroje. A obejít se musí denně, za vedra, deště i mrazu. Takže během jedné obchůzky vyšlápne strojník 150 schodů.

Čtěte také:
V lomu Vršany začne velká přestavba
Rýpadlo zkouší nový chrup

Mažou se vlastně všechny pohyblivé části stroje, od výsuvu, přes otoč, čepy, v podstatě celý bagr,“ vysvětlil Miloš Sára, jeden ze dvou „šmíráků“, kteří pracují na skrývkovém velkostroji KU800/K84. Přímo na tomto stroji pracuje rok a je to vlastně i jeho první setkání se šachtou. Ačkoli je původní profesí zámečník a opravoval stroje, přece jen ho skrývkové rýpadlo trochu překvapilo.

Když jsem sem přišel poprvé, byl to trochu šok. Bagr si člověk prohlédne z vyhlídky, ale v reálu je to něco úplně jiného. Tu velikost si dokáže jen těžko představit,“ zavzpomínal na první setkání s velkostrojem.

Šmírák nevykonává jen mechanickou práci, ale také kontroluje, jestli vše pracuje, jak má. „Pokud se mi něco nezdá, domluvím se s kolegy a ti mi v systému, který vše hlídá, najdou konkrétní místo a můžeme zkontrolovat, zda nedošlo k nějaké poruše,“ doplnil strojník.

Jedna taková ranní obchůzka zabere přibližně dvě hodiny. Vše se podobně jako u ostatních činností na velkostroji eviduje a zanáší do provozní dokumentace. A během dne je potřeba mazání také kontrolovat. Navíc se některá místa mažou i několikrát denně. „Například koleso a kruhadlo, což jsou nejnamáhanější části stroje a nejvíc se opotřebovávají, je třeba mazat dvakrát denně. Podruhé se vazelína doplňuje během noční směny,“ doplnil Sára. Týdně se na velkostroji spotřebuje kolem 200 kilogramů vazelíny.

Když má „šmírák“ hotovo, neznamená to, že si dá nohy na stůl a čeká, až mu skončí směna. Protože je součástí osádky velkostroje, ve chvíli kdy dokončí svou práci, zapojuje se i do činností ostatních, takže pomáhá při čištění stroje, při manipulačních pracích, měnit zuby na kolese velkostroje a podobně. „To je na téhle práci hezké, že to není rutina. Jste součástí týmu lidí, se kterými spolupracujete a vzájemně si pomáháte a doplňujete se. A všechno vás baví o to víc, když je v práci dobrá parta, jako tady u nás,“ uzavřel Sára.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Obsah BOXU” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_font_size=”14″ background_color=”#ddd7c3″ use_border_color=”on” border_color=”#000000″ border_style=”solid” custom_padding=”10px|15px|10px|15px” text_font=”|on|||”]

CO MUSÍ UMĚT ŠMÍRÁK

Na zvládnutí této profese nejsou kladeny žádné specifické požadavky na odbornost, výhodou je praxe v některém ze   strojních oborů.
Strojník by měl být spolehlivý a svým způsobem i odolný, protože se pohybuje na velkostroji. Obzvlášť mechanici si „šmíráky“ předcházejí, protože jde o jednu z velmi důležitých profesí pro chod velkostroje.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Mohlo by vás zajímat” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_font_size=”14″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Mohlo by vás zajímat:
TOP 10 největších těžebních bestií
V lomu našli pravěký strom starý 20 milionů let
Odkrylo rýpadlo UFO?

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]