Švýcarsko omezí nabíjení elektromobilů

Možnost zakázat jízdu elektromobilů má Švýcarsku pomoct překonat hrozbu blackoutů. Foto: Pixabay

Ještě ani zdaleka nejsou masově rozšířené, ale země Helvétského kříže už se chystá na nutnost regulace elektromobilů. Proč? Nemusí pro ně mít elektřinu.

Není možné všechno elektrifikovat a přitom snižovat výkon stabilních zdrojů elektřiny. Na to upozorňují odpovědní energetici unijní politiky již dlouho. První, kdo si vzal jejich varování k srdci je však samostatné Švýcarsko. Tamní politici si totiž uvědomili, že v průběhu letošní zimy můžou elektromobily komplikovat provoz elektrické soustavy. Švýcarsko, jehož energetika stojí do značné míry na hydroelektrárnách, je v zimě závislé na dovozu elektřiny. Především z Německa a z Francie. Jenže z francouzských jaderných elektráren jich je stále asi polovina mimo provoz a Německo je „rádo, že je rádo“, protože jeho obrovský instalovaný instalovaný výkon v občasných zdrojích dodává v této roční době jen minimum elektřiny. Takže ani jeden ze států nemusí mít elektřinu na vývoz. Švýcarsko se proto obává blackoutů.

Poptávka po uhlí je vysoká. Těží se na maximum

Ve snaze jim předejít vznikl návrh zákona, který je momentálně ve schvalovacím procesu. Jak napsal portál Autoforum.cz (zde), zákon pro případ nouze obsahuje zákaz jízdy elektromobilů. A také například povinnost prát jen na 40°, nepoužívat sauny a vířivky a podobně. Majitelé elektromobilů, kterých je asi 110 tisíc budou moci své vozy použít jen v daných vážných případech, jako je třeba cesta k lékaři. Jinak bude jejich stroj čekat v garáži na jaro, respektive na dostatek elektřiny. Zákaz pro elektromobily je v zákoně přesto, že jejich spotřeba podle Autofóra představuje jen 0,4 procenta spotřeby v republice. Zdánlivě jde o zanedbatelné množství. Ale v síti musí být stále právě tolik elektřiny, kolik se z ní odebírá. Při nedostatku zdrojů se pak logicky hodí mít možnost vyřadit větší spotřebiče, jako jsou právě elektromobily.

„Přímo (zákon) zasáhne asi 110 tisíc švýcarských majitelů takových aut, nepřímo ale ovlivní kupní rozhodnutí milionů jiných – však kdo rozumný si koupí elektrické auto, když bude vědět, že mu v zimě může být dobré také jenom na vystavování,“ ptá se portál Autoforum.cz. A přidává ještě jednu otázku. „Co kdyby takovými auty jezdily miliony lidí a spotřebovávali tak desítky procent veškeré elektřiny?“

Na tu již však již v EU znají odpověď. Má dvě slova: chytrá síť. Tyto sítě, v něž se mají proměnit ty stávající, budou umět nejen elektřinu dodávat, ale v případě potřeby také odebírat. A právě s tím se počítá v případě elektromobilů. Když bude potřeba, bude možné jednoduše použít baterie všech elektromobilů připojených v nabíječkách použít v podstatě jako bateriové úložiště, ze kterého se odebere potřebná elektřina. Což povede k témuž výsledku, jako švýcarský zákon. Elektromobily prostě nevyjedou. Pokud členské státy EU zachovají současný trend v energetice, tedy vnucený přechod na občasné zdroje energie (vítr a slunce), nebude taková situace ničím výjimečným.