
Vláda premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) by měla co nejdříve schválit připravenou aktualizaci Státní energetické koncepce (ASEK). To je hlavní bod desatera, na kterém se shodli účastníci 21. ročníku konference Dny teplárenství a energetiky v Hradci Králové.
Upozornili na to, že novela zákona o hospodaření energií od letošního 1. července významným způsobem zvyšuje závaznost energetické koncepce pro rozhodování státní správy. Nebude-li vládou do té doby přijata koncepce nová, pak bude rozhodování probíhat podle více než 11 let starého, ale stále platného dokumentu.
Náměstek ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc na konferenci řekl, že Aktualizovaná státní energetická koncepce (ASEK) by mohla být schválena během května. Dodal, že je opatrným optimistou. Je si vědom toho, že ASEK není dokonalý a některé věci by možná mohly vypadat jinak. Koncepci je ale třeba minimálně schválit jako výchozí dokument pro další práci.
Desatero nazvané „Hlavní výstupy z Dnů teplárenství a energetiky“ obsahuje konkrétní body, které chce Teplárenské sdružení prosazovat při jednáních s vládou, zájmovými organizacemi atd.
- Apelujeme na vládu ČR, aby co nejrychleji přijala připravenou aktualizaci Státní energetické koncepce. Upozorňujeme, že novela zákona o hospodaření energií od 1. 7. 2015 významným způsobem zvyšuje závaznost tohoto dokumentu pro rozhodování státní správy a nebude-li vládou do té doby přijata koncepce nová, pak bude rozhodování probíhat podle více než 11 let starého, ale stále platného dokumentu.
- Požadujeme, aby vláda ČR co nejdříve dokončila, projednala a schválila Surovinovou politiku a rozhodla o dalším postupu při využívání domácích ložisek hnědého uhlí. A to takovým způsobem, aby bylo přednostně zajištěno hnědé uhlí pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla v tuzemských teplárnách za ceny, které umožní investice do rekonstrukce a modernizace zařízení při udržení konkurenceschopnosti na trhu s teplem.
- Požadujeme, aby vláda ČR věnovala maximální pozornost novelizaci stavebního zákona a povolovacích procesů nejen staveb energetické infrastruktury tak, aby nebyla nadále zásadním způsobem narušována elementární jistota investorů a aby záměry bylo možné schválit bez zbytečné administrativy v reálném čase.
- Za důležitou oblast považujeme připravovaný zákon o odpadech, který by měl nastavit základní legislativní podmínky pro postupné omezování skládkování a zvyšování využívání odpadu včetně energetického využití při respektování hierarchie nakládání s odpadem. Efektivní využití zejména komunálního odpadu může významně přispět ke snižování požadavku na primární energetické zdroje, jako je hnědé uhlí.
- V oblasti věcného usměrňování ceny tepla požadujeme zajistit ve střednědobém výhledu zjednodušení celkového regulačního rámce a stanovit regulační periodu i pro teplárenství tak, aby se dala predikovat rentabilita legislativně vyvolaných modernizací výroben tepla a soustav zásobování tepelnou energií. V dlouhodobém horizontu zvážit přístup k systému fungování regulace v teplárenství.
- Pro efektivní využití alokovaných prostředků v rámci Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost pro rekonstrukce a modernizace tepelných sítí a investice do rozvoje kombinované výroby elektřiny a tepla považujeme za nezbytné uvolnění limitu pro využití prostředků pro velké podniky. Za tímto účelem je třeba začít co nejdříve jednat s Evropskou komisí.
- Žádáme vládu ČR, aby při projednávání přípravy legislativy vymezující technické požadavky na nejlepší dostupné technologie (tzv. BREF), při přípravě směrnice o středních zdrojích znečištění, při vymezování podmínek veřejné podpory a při přípravě dalších předpisů EU, které výrazně dopadají na české subjekty, prosazovala specifika českého teplárenství v EU.
- Požadujeme za nezbytné urychleně dokončit notifikaci systému podpor v oblasti teplárenství, aby byla vytvořena elementární jistota pro investory i Českou republiku.
- Do mechanismu snižování emisí požadujeme zahrnout všechny emitenty ideálně zavedením uhlíkové daně
i proto, že v systému emisního obchodování EU ETS je zahrnuto jen cca 40 % emisí. Systém považujeme za nefunkční a obáváme se, že neustálé reformy jen prohlubují jeho krizi a oddalují zásadní řešení při naplňování závazného cíle do roku 2030. - S ohledem na skutečnost, že lokální vytápění uhlím v domácnostech odpovídá za téměř polovinu emisí jemných prachových částic PM2,5 a téměř 90 % emisí prachu, apelujeme na MŽP, aby se touto problematikou intenzivně zabývalo a dostupné prostředky alokované na tuto oblast zaměřilo na eliminaci využívání hnědého uhlí v lokálních topeništích namísto petrifikace stávající situace poskytováním dotací na instalaci byť moderních kotlů na hnědé uhlí.