Ruská vláda chce přinutit tamní železnice, aby uzavíraly dlouhodobé smlouvy na vývoz uhlí. Ruské železnice byly instruovány, aby uzavřely „mnohostranné tří až čtyřleté závazné smlouvy k zajištění vývozu zboží a prezentace nákladové základny, včetně přepravců a námořních přístavů“.
Toto rozhodnutí bylo učiněno na zasedání předsednictva vládní komise pro dopravu, kterému předsedal první místopředseda vlády Andrej Belousov 12. února. Ruské železnice se k pokynu nevyjádřily, napsal server msn.com.
Čtěte také:
Ruský magnát kupuje obří zásoby uhlí
Uhlí z Ruska ztrácí německý trh
Předsednictvo rovněž uložilo ministerstvu dopravy, ministerstvu energetiky a ministerstvu hospodářství, aby společně s Kuzbassem a ruskými železnicemi připravilo návrhy „zajišťující provádění pokynů prezidenta Ruské federace v oblasti vývozu uhlí“. Programové dokumenty, včetně těch na prezidentské úrovni, které schvalují plány na vývoz uhlí na vývoz, se však výrazně liší. Vyhláška z května 2018 tedy hovoří o zajištění možnosti vývozu 180 milionů tun nákladu na východ do roku 2024, což je také stanoveno v dlouhodobém rozvojovém programu ruských železnic, který rovněž stanoví cíl vývozu 210 milionů tun veškerého nákladu na východ v roce 2025. Podle protokolu prezidentské komise pro palivový a energetický komplex ze srpna 2018 by však mělo být do roku 2025 vyvezeno na východ pouze 195 milionů tun uhlí
Dlouhodobé smlouvy s přepravci se v praxi ruských železnic objevily relativně nedávno. V květnu 2020 tak společnosti Sibur a Novatek získaly 40% slevu na garantované objemy přepravy zkapalněných ropných plynů v letech 2021–2023. A v prosinci ruské železnice uzavřely desetiletou dohodu o přepravě celkem 237,5 milionů tun nákladu se společností Rosneft.
Dlouhodobé smlouvy na přepravu ropného nákladu umožňují ruským železnicím udržet si vysoce výnosné podnikání, vzhledem k tomu, že v tomto segmentu železnice čelí silné konkurenci především ze strany ropovodů a v některých případech vodní dopravy.