Za směnu ujdou po kolejích pěkných pár kilometrů

Foto: wikipedia.org Petr Kinšt

Trať, po které se vozí uhlí z Vršanské uhelné do elektrárny v Počeradech, prošla v uplynulých dvou letech generální opravou, přesto jsou koleje neustále pod dohledem. Pravidelně, někdy i několikrát týdně, je kontrolují zámečníci kolejových konstrukcí.

Michal Trojovský a Tomáš Slach patří do skupiny, která má kontroly na starosti. Jejich úkolem je procházet trasy a kontrolovat případné nestandardní jevy. Zvládnou i některé drobné opravy.

Během směny nachodíme po kolejích i dvacet tisíc kroků,“ říká Michal Trojovský a jeho kolega doplňuje, že na trati mezi Vršanskou uhelnou a Počerady se pohybují třikrát, občas i čtyřikrát týdně celý rok, za každého počasí.

Čtěte také:
Vodohospodářský systém v okolí lomu ČSA se obnovuje
Na zaplavení lomu ČSA bude chybět až 1,7 miliardy

Zámečníci kolejových konstrukcí jsou začleněni do traťového hospodářství, tedy Kolejové dopravy společnosti Coal Services. „Jedná se o poměrně širokou skupinu lidí, která provádí kontroly i drobné opravy. Část těchto zaměstnanců má kvalifikaci na svařování kolejí. Někteří ze zámečníků kolejových konstrukcí mají státní zkoušku na navařování výhybkových součástí, což je specifický certifikovaný proces. Patří sem i naše diagnosticko-analytická skupina, která provádí měření kolejí speciální technikou,“ vysvětlil vedoucí traťového hospodářství Coal Services Jaroslav Vagala.

Hlavní tratě a dopravní koleje se podle předpisů musí kontrolovat jednou týdně. Na pochůzku obvykle vyrážejí zaměstnanci ve dvou, protože součástí jejich práce bývá i mazání výhybek. Zaměřují se například na to, zda koleje nevybočují nebo nejsou prasklé. Drobné závady zámečníci opraví sami, na větší volají poruchovou službu a informují hradlo, aby se v případě potřeby mohla zastavit nebo odklonit doprava na jinou trasu. Zámečníci kolejových konstrukcí stejně jako většina zaměstnanců traťového hospodářství pracuje v ranních osmihodinových směnách. Výjimkou je poruchová služba a obsluha dvoucestných rypadel na úpravně uhlí, která pracuje ve dvanáctihodinovém režimu. Aby se ale kontroly nedělaly za tmy, mají zámečníci od listopadu do března posunutý začátek směny na sedmou hodinu.

Čtyři a půl kilometrová trať mezi Vršany a počeradskou elektrárnou není ani zdaleka jediným úsekem, který je potřeba pravidelně kontrolovat. Osmačtyřicet zaměstnanců traťového hospodářství se stará o celkem 165 kilometrů kolejí a 462 výhybek v obou severočeských těžebních společnostech a od 1. října 2021 i Elektrárně Počerady.