Běloruský gigant BelAZ 75710

DumperBelAZ1

Běloruský výrobce si stroj nadělil k 65. výročí založení společnosti.

Uveze až 350 tun. Se svou výškou přes osm metrů je vyšší než dvoupodlažní dům. Na šířku má téměř deset metrů, což znamená, že na silnici by zabral až tři jízdní pruhy. Na délku pak měří úctyhodných 20,6 metru.  Takové parametry má největší dampr na světě. Jeho výrobcem je běloruská automobilka BelAZ.

Důlní sklápěč, neboli také tzv. dampr, řady BelAZ 75710 je největším strojem svého druhu. Běloruský výrobce si jej nadělil k 65. výročí založení společnosti. Doslova a do písmene jde e o pojízdný barák, který pohání 16válcový turbodiesel o objemu 65 litrů s výkonem 2332 koní při 1900 otáčkách za minutu a nejvyšším točivým momentem 9313 newtonmetrů. Motory o tomto výkonu má řada 75710 namontované hned dva.

ČTĚTE O DALŠÍCH OBRECH:
VIDEO: Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech
Rypadlo váží jako 2700 škodovek
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu

VIDEO: Extrémní golfové hřiště na korbách náklaďáků

Maximální rychlost tohoto kolosu činí 64 km/h, při plném zatížení se ale dokáže valit nejvýš čtyřicítkou. Ke startování motoru se využívá pneumatický startér. Pohon vozidla je dieselelektrický, spalovací motory pohání dva generátory, které dodávají energii čtyřem trakčním motorům.

Tankování je zřejmě záležitostí na delší čas, dampr má totiž dvě nádrže, každou o objemu 2800 litrů. Respekt budí kola na 63palcových discích. Obutí tvoří bezdušové radiální pneumatiky 59/80R63 s dezénem určeným pro použití v lomu. Gigantický belaz má dvojmontáž na obou nápravách. Tím konstruktéři obešli největší překážku ve zvětšování damprů. Růst těchto gigantů totiž doprovází zvyšování hmotnosti a nosnosti, výrobci pneumatik ale nedokáží vyrobit gumu, která by tak těžké auto bezpečně unesla.

DALŠÍ ZAJÍMAVOSTI ZE SVĚTA UHLÍ:
Parkovací asistent bude i pro důlní obry
Prašnost v lomu snižuje i mlžná stěna
Na dně lomu plaval sací bagr
„BIG MUSKIE“ – největší chodící bagr
V Kodani vzniká unikátní spalovna se sjezdovkou



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze