Doba čtení:2 m, 19 s
Rýpadlo KK1300. Foto: NOEN

Unikátní rýpadlo KK1300 pro společnost Severočeské doly navrhli, vyprojektovali a smontovali technici společnosti NOEN, vyrobila jej společnost PRODECO. Celkové náklady na vznik a výrobu rýpadla, které nyní pracuje na lomu Bílina, dosáhly 1,56 miliardy korun. Kolesový velkostroj pro těžbu v povrchových hnědouhelných dolech vznikl v Česku po téměř pětadvaceti letech.

Celková výška rýpadla dosahuje 53 metrů. To je pouze o sedm metrů méně než měří Petřínská rozhledna. Rýpadlo má délku bezmála dvou fotbalových hřišť, činí celkem 180 metrů. Průměr kolesa je 13 metrů, je tedy vysoké asi jako čtyřpatrový dům.

Výkon pohonu kolesa je stanoven na 2 x 1150 kW, což odpovídá výkonu 30 vozů Škoda Octavia 1,6 TDI. Objem každého korečku je  1300 litrů. To znamená, že se do něj vejde obsah šestadvaceti padesátilitrových sudů piva. Rychlost dopravních pásů dosahuje 4,1 metru za sekundu a pohybují se tedy zhruba 13krát rychleji než eskalátory ve stanici metra Náměstí Míru. Impozantní je i celková hmotnost rýpadla. Váží téměř 5000 tun a na váze by jej tedy vyrovnalo 2700 vozů Škoda Octavia.

Na montáži rýpadla KK1300 pracovalo 50 až 100 osob a stroj se sestavoval od podvozkové části směrem nahoru. Paralelně s tím se kompletoval podpěrný vůz a spojovací most. Začínalo se nosnou konstrukcí o po jejím usazení na stroji pak následovala montáž mechanických dílů, elektrovybavení a hydrauliky s mazáním.

ČTĚTE O DALŠÍCH OBRECH:
VIDEO: JAK SE RODÍ KOLOSY NA ČTYŘECH KOLECH
NEJVĚTŠÍ BAGR NA SVĚTĚ UDĚLAL KARIÉRU VE FILMU
BĚLORUSKÝ GIGANT BELAZ 75710

Sestavování rýpadla KK1300 si vzhledem k jeho velikosti vyžádalo speciální postupy. Montážní místo muselo být osazené vždy nejméně třemi velkými jeřáby o nosnosti 80 tun a tým montérů musel mít k dispozici velké množství montážních přípravků a podpěr. Specifická byla také přeprava jednotlivých dílů. Přepravovány byly po silnicích na tahačích, snahou bylo minimalizovat nadrozměrné náklady, pokud to bylo možné. Barevná podoba vznikala ve spolupráci s předními českými designéry, konkrétně se studiem Olgoj Chorchoj. Na barvení velkostroje se spotřebovalo zhruba 30 tun barev.

DALŠÍ ZAJÍMAVOSTI ZE SVĚTA UHLÍ:
PARKOVACÍ ASISTENT BUDE I PRO DŮLNÍ OBRY
PRAŠNOST V LOMU SNIŽUJE I MLŽNÁ STĚNA
NA DNĚ LOMU PLAVAL SACÍ BAGR
VIDEO: EXTRÉMNÍ GOLFOVÉ HŘIŠTĚ NA KORBÁCH NÁKLAĎÁKŮ

Hlavními dodavateli strojních dílů a ocelových konstrukcí byly společnosti Vítkovice Gearworks, Vítkovice MKV  a J.P.B. Kovovýroba. Montáž celého velkostroje realizovala společnost NOEN ve spolupráci s Hutními montážemi. Elektrodíly dodala firma Bohemia Müller ve spolupráci se společnostmi Elektroprim Koutník a Blumenbecker Prag. Mezi dalšími spolupracujícími firmami jsou dodavatele mazacích systémů a nátěrů REMIS – NBC, dodavatele nátěrových hmot Výškové stavební práce a dodavatele hydrauliky Liebezeit Hydraulik.

IMG_1219
Koleso rýpadla KK 1300. Foto: NOEN