Podvalník prověřil i tank

Goldhofer

Pětinápravový podvalník Goldhofer STZ MPA 5 65/80 AF2. Foto: Bagry.cz

Pětinápravový podvalník Goldhofer uveze více než šedesát tun. Jeho nosnost prověřil i padesátitunový tank T 55 – Vladivostok a obojživelník PTS 10. Nejčastěji ale vozí silniční frézy, rypadla, nakladače a recyklátory, napsal server Bagry.cz.

Podvalník Goldhofer STZ MPA 5 65/80 AF2 používá v Česku firma ČNES dopravní stavby. „Připojování návěsu je jednoduché, trvá minutu, dvě. Jen se musí zapojit všechna elektrika a hydraulické hadice,“ říká řidič Jaroslav Valášek.

S nahoře zajištěnými nájezdy měří celý podvalník více než 16 metrů, z čehož rovina ložné plochy tvoří 12 metrů. „Pokud ale převážíme víc strojů najednou, využíváme i vyvýšenou plochu hned za labutím krkem. Na ni se vyjíždí po samostatných hliníkových nájezdech, které vozím s sebou,“ popisuje řidič. Ložná plocha je v základu široká 2,75 metru. Při převozu širšího nákladu je možné ho rozšířit až na 3,39 metru.

Připojování návěsu je jednoduché, trvá minutu, dvě

Když už je náklad nahoře, je potřeba ho zajistit. K tomu slouží devět párů kovových vyklápěcích ok po stranách návěsu. Každý z páru udrží ve všech polohách 20 tun. Výjimkou jsou přední a zadní pár, které jsou nejvíce namáhané, takže mají nosnost o deset tun vyšší.

Tank Vladivostok najíždí na podvalník Goldhofer. Foto: Bagry.cz

Nájezdy na podvalník jsou široké 1,4 metru a dají se posouvat podle toho, jaké vozidlo na podvalník najíždí. „Ještě jsem se nesetkal se strojem, který by nahoru nevyjel. A to občas převážíme i šéfův tank,“ podotkl řidič. Nájezdové rampy spouští i vrací na zem pomocí dálkového ovládání. „Dřív jsem musel stát přímo u návěsu a rampy ovládat páčkami, takže na mě padalo bahno a špína z nakládaných strojů. Teď při nakládání a vykládání můžu poodejít,“ dodal.

Chloubou podvalníku je technologie náprav MPA. Označení je odvozeno od patentovaného systému MacPherson, spočívajícího v nezávisle zavěšených ramenech polonáprav. Podle filozofie „méně znamená více“ jsou v tomto systému MPA zabudovány jen tři komponenty: nosné závěsné rameno, příčné řídící rameno a pružinová vyrovnávací noha, jejíž píst se otáčí.

Čtěte také:
VIDEO: Jak se baví bagry po práci
Caterpillar vymýšlí bagry budoucnosti

Výhodou technologie je zatížení nápravy 12 tun, nízká hmotnost a vynikající manévrovatelnost díky řídícímu úhlu 60°. Jednoduchá a bezpečná je výměna kola i při maximálně zatíženém podvalníku pomocí vlastního zdvihu náprav a komfortní je také přístup k brzdovému válci v ochranném obalu.

Jednotlivé nápravy jdou v malých rychlostech dořizovat dálkovým ovládáním, což se hodí například při parkování, na kruhových objezdech nebo při projíždění v uličkách skladovacích areálů. Rychlost však nesmí přesáhnout 5 km/h. „Dálkové dořizování používám skoro pořád. Často jezdíme s nadměrnými náklady a kruhové objezdy tady na to nejsou vůbec stavěné. Můžu si nápravy ovládat i z kabiny, ale je lepší, když za mnou jde kolega s dálkovým ovládáním, který na návěs přímo vidí,“ dodal Valášek.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Jak se rodí kolosy na čtyřech kolech
Na dně lomu plaval sací bagr
Běloruský gigant BelAZ 75710



Zatím nebyl vložen žádný komentář, buďte první.

Vstup do diskuze