Řídit obří rypadlo byl můj sen

Řidič velkostroje Severní energetické Jan Chejn
Řídit obří uhelné rypadlo byl můj sen. Tu počáteční euforii, když se člověk posadí do křesla jako hlavní obsluha velkostroje, si každý musí zažít sám. Stále je ale třeba myslet na to, že mám odpovědnost za 32 lidí z posádky. V rozhovoru pro server iUHLI.cz to řekl řidič velkostroje Severní energetické Jan Chejn.
Jak dlouho už pracujete jako řidič velkostroje?
Na Mostecku jsem 38 let. Začínal jsem na Dole Šmeral, po škole a po základní vojenské službě. Již tehdy jsem si vysnil, že budu řídit velkostroj. Abych si mohl tenkrát toto své přání splnit, je to stejné jako dnes. Musíte pracovat tři roky na velkostroji v provozu. Pak po zdravotních prohlídkách a psychologických testech absolvovat kurz řidiče velkostroje se závěrečnými zkouškami. Po kurzu následuje zácvik v délce 200 provozních hodin. Teprve pak, pokud instruktor nemá námitek, může uchazeč absolvovat zkoušku před Okresním báňským úřadem. Po této zkoušce následuje jmenování výrobním ředitelem lomu na určený velkostroj. K této profesi je dále nutný jeřábnický a vazačský kurz, pro případnou výměnu kabelového vozu. (to u rypadla KU 800 )
Jak dlouho trvalo, než jste začal rypadlo sám obsluhovat?
Začal jsem jako strojník, potom zámečník na K 300, poté montáž KU 800 a rok jako zámečník. Následovala montáž KU 800-11, pak montáž KU 800-14, kde jsem nastoupil již jako řidič velkostroje. Dříve bylo pro tuto profesi požadováno úplné střední odborné vzdělání s maturitou.
Čtěte také: TOP 10 největších těžebních bestií
Co všechno jste se musel naučit, jaká je nutná kvalifikace?
Musíte znát podrobně velkostroj, jeho jednotlivé díly a jejich případnou výměnu. Musíte znát geologické podmínky šachty, rozeznávat kvalitu uhlí a v neposlední řadě velice důležitou věc – umět pracovat s lidmi. To považuji dodnes za stěžejní záležitost. Pokud je na velkostroji parta kdy si obsluha navzájem pomáhá a hlídá jeden druhého, pak je vše ok. My jsme si po letech na tento rizikový provoz zvykli, ale jsou mezi námi i nové nástupy, takže opatrnosti není nikdy dost.
Jaký je to pocit, ovládat takové monstrum? Jaké rypadlo je Vaše nejoblíbenější?
Dnes to bereme všichni jako samozřejmost, ale počáteční euforii byste si musel zkusit sám, když by jste se posadil do křesla řidiče. Úctu mám ke všem velkostrojům a jejich konstruktérům, ale srdečně mám nejblíže k osmistovce tj. KU 800.
Jaká je zodpovědnost obsluhy stroje, který stojí i více než dvě miliardy korun?
Odpovědnost je velká, zvláště když chcete, aby po vás něco zůstalo. To neznamená jen ve vztahu k velkostroji. Jako vedoucí řidič velkostroje mám i odpovědnost za 32 lidí z posádky. To znamená 32 různých povah, které by měly v ideálním případě táhnout za jeden provaz.
Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Uhněte z cesty, jde uhelný obr

Skrývkové rypdalo KU 800
Související články