
Zaměstnanci provozu důlní dopravy OKD si na začátek července dovolenou neobjednávají. Je to totiž jediné období v roce, kdy se nefedruje. Oni tak musí vytěžit z minima času maximum práce.
„Pravidelná údržba probíhá sice den co den po celý rok, ale složité strojní uzly na těžním a ostatních zařízeních potřebují také opravy a výměny vyžadující delší časový prostor, což se v červenci přímo nabízí. V první řadě bylo zapotřebí si vyhodnotit, které pracovní činnosti do těch devíti dní vtěsnat,“ vysvětlil vedoucí provozu dopravy Vladimír Polášek.
Jsou totiž pracovní operace, například v jámě, kde se nesmí kvůli bezpečnosti současně prolínat více souběžných pracovních činností. Koordinace se připravovala doslova s minutovou přesností. „Což znamenalo, že jedna akce skončila tehdy a v tolik hodin a další musela ihned navazovat. A tak vlastně vznikl konečný harmonogram asi šestnácti pracovních operací, který, nyní už to můžu s klidem říci, klapl na výbornou,“ pokračoval Polášek.
Kolik toho tedy dopraváři na Dole ČSM zvládli? Parta předáka Bohdana Šisera vyměnila na skipové dopravní nádobě vyrovnávací lano a u těžních strojů sací filtry. Údržbáři skipové jámy v čele se zastupujícím předákem Pavlem Jankem a za vydatné pomoci dodavatelů z PBSz nahradili v jámě ocelovou rozponu. Ve výsypném zásobníku na třídírně vyměnila část údržbářů těžního zařízení pod taktovkou Zbyška Postuwky celkem jednačtyřicet otěrových čedičů a ostatních plechů.
„A druhá část této party, tentokrát pod velením předáka Renka Třaskalíka, provedla rekonstrukce náraží, jak na ohlubni vtažné jámy, tak na 3. patře, a všichni společně pak obnovili v plnicí stanici skipu pásový potah TP 1400. Mimo plán nám ve vtažné jámě prasklo potrubí se stlačeným vzduchem o průměru 500 milimetrů. To bylo třeba vyrobit a následně nainstalovat. Náročná operace, kterou kluci v čele s Ondrou Tipánem, zastupujícím předákem, zvládli na jedničku,“ popisoval vedoucí dopravy práce na Severu.
Jižní údržbáři vedeni předákem Vencou Dobešem měnili těžní lana na těžním zařízení č. 6. Navíc zde dodavatelé z firmy INCO Engineering provedli na těžních strojích č. 6 a 7 roční prohlídky. „Nakonec jsem si nechal dvě důležité, sakra náročné pracovní operace na skipovém odtěžení. Jednalo se o výměnu konstrukce článkového podavače pod akumulačním zásobníkem číslo 2 včetně potahu a výměnu nosné konstrukce ovládání svislých uzávěrů 1 a 2. Obě akce byly v režii dodavatelů z SDD. A tady bych chtěl jmenovat kromě part předáků Jirky Poláška a Lukáše Daňka i techniky Mirka Rychlého a Petra Votrlu. Ti garantovali dobrou spolupráci, technické zajištění a odbornou stránku věci. Prostě stará dobrá SDD, dřívější VOKD,“ shrnul Polášek