Důlní vozíky zdobí prostranství v Ostravě-Jihu

Prodej nepotřebného vybavení probíhá elektronickou aukcí a cena nesmí být nižší, než ve kupnách šrotu. Foto: OKD

Dva důlní vozíky stojí přímo před radnicí, další pár na nově zrekonstruovaném centrálním náměstí o kousek dál v Horní ulici, jeden před Jubilejní a Leteckou ulicí. Připomínají lidem slavnou hornickou minulost Ostravy.

Celkem jsme jich od těžební společnosti OKD koupili deset, pro zbývajících pět se hledají vhodná místa,“ uvedla pro Měsíčník Horník Gabriela Gödelová, mluvčí obvodu Ostrava-Jih. Ten je ve městě nejlidnatější a spousta jeho obyvatel měla či stále má pracovní kariéru spojenou se šachtami, havířinou či na dobývání uhlí a chodu dolů navazujícími profesemi.

Čtěte také:
Co už nemá využití, prodává OKD nejen do šrotu
Seismická aktivita v revíru OKD

„Setkáváme se s občany, kteří u důlních vozíků nostalgicky vzpomínají, případně vyprávějí mladší generaci své zážitky s nimi spojené,“ uvádí Gödelová. Technické služby Jih sázejí do takzvaných „huntů“ květiny a jejich výzdobu slibují měnit v návaznosti na roční období.

Klasické vozíky typu JDV (obsah málo přes jeden kubík, hmotnost cca půl tuny) vyráběné pro šachty svého času ve vítkovickém závodě 65 v Lískovci uFrýdku-Místku vycházejí ostravský obvod na necelých 5500 korun za kus. OKD je prodává společně s jiným již neupotřebitelným vybavením a materiálem.

Specialisté hospodaření s majetkem z revíru potvrzují, že Ostrava-Jih není zdaleka jediným zájemcem o vozíky: Pořizují si je horničtí nadšenci domů nebo do muzeí, lidé je kupují jako netradiční dárky k narozeninám pro kamarády a dokonce jako svatební dary.

OKD má na své internetové stránce v nabídce i další položky, aktuálně třeba závěsnou důlní lokomotivu DLZ 210 F, přibírkové nakladače PSU 9000 a NSU 1A, lafetový vrtací vůz DH DT2, čelbový nakladač DH L1200 či razicí kombajny typů MR 340, AM 50 iAM 75. Prodej probíhá elektronickou aukcí a cena nesmí být nižší, než ve kupnách šrotu.