Co už nemá využití, prodává OKD nejen do šrotu

Moravská obec Zbýšov koupila prosvé nové hornické muzeum například také závěsnou lokomotivu. Ilustrační foto: OKD

Kupec musí vždy zaplatit více, než je cena šrotu. Touto zásadou se řídí odprodeje zařízení a technologií, pro které už v revíru OKD není a nebude jiné využití. Agendou se zabývali vedoucí odboru oprav Tadeusz Pieczka a specialista hospodaření s majetkem Eva Šimíčková spadající pod útvar náměstka pro nákup Libora Polocha.

Veškerou nabídku máme na firemních internetových stránkách, prodej se pak uskutečňuje prostřednictvím e-tendru, tedy elektronické dražby, a se zájemci vyjednáváme násobky cen šrotu. To je pro firmu výhodnější, než předání nepotřebných položek provozu hospodaření s kovovým odpadem,“ uvedl pro Měsíčník Horník Pieczka.

Čtěte také:
Zájem zaměstnavatelů o horníky se zvyšuje
Seismická aktivita v revíru OKD

Šimíčková, jež má na starosti zejména administrativní stránku prodeje, navazuje s odkazem na technologii Room & Pillar (Chodba / Pilíř) nasazenou před časem na šachtě ČSM-Sever. „Tyto stroje nesmí do otřesových slojí a po mimořádné události v 29. sloji se s jejich dalším provozem nepočítá. Prodáváme je taky, neboť už máme všechny sloje zařazené v kategoriích s nebezpečím důlních otřesů,“ popisuje.

Co do objemu je právě prodej Room & Pillar největší. „Odebral je původní dodavatel těchto zařízení, polská pobočka firmy Joy Global. Bylo toho sedmnáct kamionů,“ uvádí Pieczka s tím, že pryč jsou auta na převoz rubaniny Shuttle Car, kombajn Bolter Miner, drtič uhlí Feeder Breaker a elektrická vozítka na převoz materiálu do čelby Scoop.

Na nádvoří nicméně zůstaly baterie do vozítek Scoop, které se následně podařilo odprodat a ekologicky zlikvidovat. Jediná vrtačka Alminco dále slouží při stabilizaci důlních děl.“ říká Šimíčková.

Největší zájem je o dobývací a razicí technologie a jejich součásti. „Například razící kombajn AM 50 z OKD teď razí pod Prahou. Firma, která ho koupila, si ho u nás nechala i opravit,“ pokračuje Pieczka. Polští těžaři si z revíru odvážejí tři nakladače PSU 9000, DHL 800, zajímají se i o DHL 1200 a dvoulafetový vrtací vůz DH DT2. V současné době probíhají jednání o prodeji sekcí Fazos 12/25 a razících kombajnů DH R 75 či AM 50/132 se zahraničními zájemci.

K významným odběratelům ale patří i moravská obec Zbýšov. „Koupili dobývací kombajn KGS 645 i s částí stěnového dopravníku PF 4/932, čelbový nakladač Hausherr, hřeblový dopravník TH 400, závěsnou lokomotivu LZH 50.1, kolejovou lokomotivu DH 70, vozy pro dopravu mužstva, klanicové, plošinové či nádržkové důlní vozy a chtěli by i mechanizované výztuže. Budují nové hornické muzeum,“ líčí Šimíčková.

Soukromý těžař ze Španělska si posílá do OKD kamion pro klasické důlní vozíky na uhlí JDV. „Chtěl sedmdesát, ale na ložnou plochu se jich vešlo jen dvaadvacet. Další transport by se mu nevyplatil,“ zmiňuje Pieczka. Až z Vietnamu – přes českého prostředníka – poptávají důlní trafostanice na 6000V/500V, případně na 6000V/1000V. Objevují se dokonce sběratelé hornických artefaktů a kuriozitou jsou lidé kupující důlní vozíky jako dárky. „Manželka pro muže k šedesátinám, kamarádi ženichovi k svatbě,“ dodávají Šimíčková s Pieczkou.