Elektromobilita bez dostatku proudu nedává smysl

V Evropě mají vyrůst miliony nabíječek pro elektromobily. Bude pro ně dostatek elektřiny? Foto: pixabay.com

V posledních dnech dorazily z opačných konců světa zprávy o problémech s dobíjením elektromobilů. Ukázaly nepřekvapivý fakt, že nezbytným předpokladem úspěchu elektromobility je dostatek elektrické energie. Překvapivé je naopak to, že to stále ne všichni chápou.

Výpadky sítě, které v Číně vyvolala vlna veder, úplně zastavily chod dobíjecích stanic ve třech provinciích. A v Kalifornii, která se zavázala vymýtit vozy se spalovacími motory, se za horka doporučuje elektromobily raději nenabíjet.

Asi těžko bychom našli symboličtější protipóly. Na jedné straně komunistická Čína, na té druhé superprogresivní Kalifornie. Mají ale leccos společného. Například horké počasí v létě a také velký počet elektromobilů. Čína letos v červenci překonala milník 10 milionů elektromobilů na svých silnicích. V Kalifornii jezdí zhruba 1,13 milionu elektroaut, což je těžko uvěřitelných 43 % ze všech elektromobilů v celých USA. Kalifornie také oficiálně jako první stát USA zakázala od roku 2035 provoz automobilů se spalovacími motory, čímž chce růst elektromobility ještě víc stimulovat. Počet elektromobilů má překročit 8 milionů. Čínu a Kalifornii v posledních dnech spojilo rovněž to, že musejí kvůli nedostatku proudu majitele elektromobilů omezovat při jejich nabíjení.

Chtějí ekologové nízké ceny energií?

A teď co dál? Počet elektromobilů má i nadále prudce růst. Nejen ve zmíněných zemích, ale samozřejmě i v Evropě. Je jasné, že se tak může stát pouze tehdy, bude-li dostatek elektřiny. Momentálně se jí však spíše nedostává a mluví se o velkých úsporách. To zkrátka nejde dohromady.

Je na politicích, aby dokázaly tuto rovnici vyřešit. A to pokud možno dříve, než schválí zákazy prodeje spalovacích motorů či podobné regulace. Obávám se ale, že stejně jako u překotné dekarbonizace v energetice přijdou zejména v Evropě opět nejprve zákazy, a teprve potom, co začnou křičet řidiči ve frontách u nefunkčních nabíječek, se někdo začne zabývat i tím, že je třeba zajistit proud.

Progresivisté chtějí bohužel běžet tak rychle kupředu, že předbíhají realitu i vědecký vývoj, kterým se ale současně rádi zaštiťují. Možná by stálo přestat být zahleděný do své vlastní dokonalosti a konečně se rozhlédnout také po světě. Třeba i do té Číny. O jejím režimu nelze říct nic pěkného, ale jednu věc Číňanům upřít nelze. V mnoha oblastech upalují dopředu tempem, o kterém se nám může jen zdát. Jednou z nich je energetika. Čína horečně buduje všechny typy zdrojů od obnovitelných až po uhelné. U nás se o tom příliš nemluví, ale v Číně se průměrně téměř každý týden otvírá nová uhelná elektrárna. Číňané zkrátka vědí, že bez elektřiny se rozvoj neobejde.

O našich (evropských) politicích si tím bohužel nejsem úplně jist. Protimluv, kdy se na jedné straně tlačí na úspory elektřiny a na straně druhé na prudký rozvoj elektromobility, je dostatečně varující.