
Vyhlášením klimatické nouze podle europoslance Pascala Canfina Evropská unie potvrdí roli světového lídra v úsilí o zastavení globálních změn klimatu. Ročně by toto úsilí mělo stát 500 miliard eur.
V listopadovém rozhovoru (zde) pro portál Euractiv.com se francouzský europoslanec Pascal Canfin obsáhle věnoval otázkám snahy o zastavení globálního oteplování. Z rozhovoru vyplývá, že za velmi důležité považuje, aby Evropská unie vyhlásila stav klimatické nouze. Podal proto návrh, aby Evropský parlament klimatickou nouzi vyhlásil na svém plenárním zasedání ve Štrasburku ještě na konci listopadu. Canfinovi záleží na tom, aby toto prohlášení EP vydal před prosincovou madridskou konferencí o klimatu (tzv. COP25) a zároveň co nejdřív po tom, kdy prezident Donald Trump oznámil odstoupení USA od Pařížské dohody. Podle jeho názoru je to pro všechny ostatní státy světa důležitá deklarace právě v tuto dobu.
Čtěte také:
Němci přitvrdí v boji s emisemi
Hysterie kolem CO2: jen omyl, nebo podvod?
Současně ovšem tuhle „důležitou deklaraci“ vnímá pouze jako politické prohlášení, bez konkrétních navazujících kroků. Z jeho odpovědi je to zcela zřejmé: „Primárně je to diplomatický vzkaz v geopolitickém a mezinárodním kontextu, který jsem právě popsal. Je to způsob znovuustavení světového vůdcovství v klimatických změnách.“
Rozhovor s europoslancem Canfinem, který je v EP za francouzské hnutí En Marché prezidenta Macrona, zabrousil také k nákladům, které snaha o „uhlíkově neutrální“ EU bude vyžadovat.
V rámci reformy Evropské investiční banky (EIB), která se má zaměřit právě na zelené projekty, již byl na tyto účely pro dalších 10 let vyčleněn bilion eur, tedy necelých 26 bilionů korun. (Pro srovnání – rozpočet ČR na rok 2019 je 1,465 bilionu korun.) Jenže skutečné investiční potřeby se odhadují na 500 miliard eur ročně. Ale podle Komise 200 miliard ročně představuje „investiční rozdíl“. Což je termín, který se dá volně přeložit například jako „chybí“.
Je tedy zřejmé, že co se nákladů týká, je zatím jisté pouze to, že budou obrovské. A že se orgány EU budou snažit o jejich maximální přenesení na soukromé subjekty. „Například standardy CO2 pro emise automobilů generují investice do elektrické mobility. A to vše pomáhá snížit mezeru ve financování ve výši 200 miliard eur,“ přiblížil strategii EU Canfin. O dopadech, jaké má a bude mít tato politika Unie má na automobilky a samozřejmě i další firmy, kterých se dotýkají emisní a další související regulace, v podstatě celý průmysl, se poslanec nezmínil. Ani o tom, jakých následků se analytici evropského automobilového sektoru obávají v budoucnosti.
Pascal Canfin se letos do europarlamentu dostal na kandidátce hnutí En Marché, založeného francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem. Před tím byl ovšem od roku 2010 členem strany Zelených a po sloučení s dalším subjektem členem francouzské levicové strany Ekologie Evropy – Zelení. Významně se také podílel na přípravě a průběhu pařížské konference o klimatu v roce 2015 (životopis zde). V letech 2009 – 2012 byl Canfin europoslancem za Ekologii Evropy, v letech 2012 – 2014 ministrem francouzské vlády.
Mohlo by vás zajímat:
Rypadlo váží jako 2700 škodovek
Největší bagr na světě udělal kariéru ve filmu
“BIG MUSKIE” – největší chodící bagr