Němci přitvrdí v boji s emisemi

Rychlejší snižování emisí vyjde Německo v příštích letech nejméně na 50 miliard eur (více než 1,25 bilionu korun). Foto: pixabay.com

Německá vládní koalice schválila tzv. „klimatický balík“. Ten přinese například zdražení pohonných hmot a energií. Veškerá opatření k omezení emisí přijdou Německo během následujících čtyř až pěti let nejméně na 50 miliard eur.

Hlavním cílem je snížit emise skleníkových plynů do roku 2030. Klesnout mají o 55 procent ve srovnání s rokem 1990 na 563 milionů tun ročně.

Vládní koalice ve vytyčené klimatické politice sází hlavně na emisní povolenky ve vybraných oborech. Obchodovat s nimi od roku 2021 budou muset nikoli koncoví zákazníci, nýbrž firmy dodávající palivo dopravcům i majitelům obytných, správních a dalších budov. Počáteční cena v emisním obchodování by měla ve zmíněném roce činit zhruba 10 eur za tunu. V obchodním systému Evropské unie to nyní je 26,30 eura. Do roku 2025 by se měla v Německu postupně dostat až na 35 eur za tunu. Experti předpokládají, že v takovém případě zdraží motorová nafta u čerpacích stanic asi o 11 centů a benzin o 10 centů. Zavedení emisního obchodování znamená, že spolková vláda už nepočítá se zvláštní daní z objemu vypouštěných emisí oxidu uhličitého, napsaly Hospodářské noviny.

Čtěte také:
Česko páchá energetickou sebevraždu
Hysterie kolem CO2: jen omyl, nebo podvod?

K omezení emisí má přispět rovněž podpora, kterou stát slibuje například při výstavbě energeticky úsporných budov či zateplování těch stávajících. To by omezilo emise způsobené topením. Od roku 2026 nebude možné topení na naftu a oleje instalovat do žádného nového domu.

Kabinet Angely Merkelové si je vědom toho, že schválená opatření povedou k dalšímu zdražení energií. Její klimatický balík proto obsahuje i některé úlevy daňovým poplatníkům. Konkrétně lidé dojíždějící denně do zaměstnání si budou moci v letech 2021 až 2025 z daňového základu odečíst vyšší sumu nákladů na dopravu. Stát rovněž prostřednictvím nižší daně z přidané hodnoty zlevní od ledna 2020 dálkovou železniční dopravu a naopak znevýhodní vnitrostátní leteckou dopravu.

Opozice má ke klimatickému balíku vážné výhrady. „Velká koalice se ho snaží prodat jako skvělý plán, ale ve skutečnosti je to změť opatření bez konkrétních cílů,“ uvedl Daniel Föst, mluvčí svobodných demokratů (FDP) pro stavební a bytovou politiku.

Mohlo by vás zajímat:
VIDEO: Nejlepší podzemní sklápěčka na světě
Mobil ušitý horníkům na míru
VIDEO: Čínský titán na 16 kolech